IKT i skolan En undersökning kring lärares intentioner och gymnasieelevers lärande

1242 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syfte med min undersökning är att problematisera IKT-användningen i ett specialutformat gymnasieprogram. Jag vill ta reda på lärarnas intentioner med arbetssättet, detta för att kunna jämföra med vad eleverna tycker att de lär sig vid integrerandet av IKT i undervisningen. Frågeställning: · Vad är lärarnas syfte och mål med integrerandet av IKT i undervisningen? · Vad lär sig eleverna vid integrerandet av IKT i undervisningen? Metod: För att studera vad eleverna lär sig vid användandet av IKT behövs både vetenskapliga teorier och empiriska undersökningar. Genom att intervjua lärarna i programmets karaktärsämnen har jag kunnat göra en komparativ undersökning, dvs. jämföra lärarnas intentioner med hur eleverna upplever undervisningen. Resultat: Lärarna i gymnasieprogrammet gp har en mängd olika syften med att använda IKT i undervisningen. Lärarna tycker att genom att använda sig av IKT i undervisningen lär sig eleverna att bli självständiga, kan förstå mer, lär sig mer på ett annorlunda och roligare sätt. De beskriver hur arbetssättet utvecklar eleverna, ger dem datorkunskaper som arbetslivet efterfrågar, tränar eleverna i informationssökning och källkritik och underlättar bearbetningen av text vid skrivandet vid datorn. I enkätundersökning har jag funnit att eleverna själva inte är medvetna om hur datorn kan användas för att uppnå kursmålen. Endas en elev av 3 stycken beskriver hur datorn kan användas på föregående sätt. Eleverna beskriver i undersökning hur de lär sig datortekniken, de lär sig om olika datorprogram och hur de använder dem och hur man lär sig att söka information. I samband med att de lär sig informationssökning skriver några elever att de lär sig att vara källkritiska och hitta "rätt" information. I arbetet med film tycker eleverna även här att de lär sig tekniken, hur man använder sig av en filmkamera, hur redigeringsprogrammet exempelvis Windows Movie Maker fungerar, hur man redigerar och klipper film och lägger till ljudeffekter. Det finns även elever som nämner hur de har lärt sig hur man kan använda sig av film för att nå ut med ett budskap och hur man då går tillväga, hur man kan använda sig av olika vinklar för att få olika effekter. Betydelse för läraryrket: Stat och myndigheter ställer krav på skolan att integre...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: IKT i skolan En undersökning kring lärares intentioner och gymnasieelevers lärande

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   IKT i skolan En undersökning kring lärares intentioner och gymnasieelevers lärande
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28605 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×