Användarnas förtroende för mobila tjänsters säkerhet : Vilka säkerhetskrav uppfyller mobila betalningstjänster och vilket förtroende finns för sådana tjänster?

1368 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Tekniken kring mobiltelefoni är under ständig utveckling och mobiltelefonen har idag fått nya funktioner utöver dess grundfunktion röstsamtal. Efterfrågan efter nya mobila tjänster drivs hela tiden framåt då mobilen får allt större kapacitet och prestanda. Bland de tjänster som växts fram märks möjligheten att utföra monetära transaktioner. Detta innebär helt enkelt att använda sin mobiltelefon för att betala och utföra allehanda tjänster kopplade till användarens monetära tillgångar. Överföringen av pengar kräver dock hög säkerhet. Vad vet egentligen konsumenterna om säkerheten kring dessa tjänster? Många betalningar och transaktioner sker idag över Internet och bankerna förmedlar budskapet om att säkerheten runt deras Internettjänster är mycket hög, men vad säger de om säkerheten för deras mobila alternativ? Finns den höga säkerheten även för de mobila tjänsterna och har användarna förtroende fullt ut för dessa? Finns inte användarnas förtroende för säkerheten hos de nya mobila tjänsterna kommer de troligtvis inte heller användas. Vi ämnar därför i denna uppsats utreda om säkerheten i en mobil betalningstjänst motsvarar den som finns när den utförs på en dator i hemmet och har detta i slutändan användarnas förtroende? Syftet med detta arbete är att undersöka vilket förtroende användarna har för säkerheten hos mobila betalningstjänster samt om dessa tjänster uppfyller samma säkerhetskrav som när de används via normal datoranvändning. Studien påbörjades med en genomgång av befintlig litteratur inom säkerheten för mobilt Internet samt Internetanvändande vid hemdatorn. Sedan genomfördes intervjuer av personer med stor kunskap kring säkerheten hos mobilt Internet. För att få reda på användarnas förtroende kring mobila betaltjänster genomförde vi sedan en webbaserad surveyundersökning varvid en fokusgrupps-undersökning användes till hjälp gällande framtagningen av frågorna. Utfallen från intervjuerna samt surveyundersökningen analyserades sedan tillsammans med utvald teori.Våra resultat visar att majoriteten av respondenterna inte känner förtroende för säkerheten hos mobila betalningstjänster. De flesta anser att det inte är lika säkert att surfa via mobilen som via datorn i hemmet. Däremot kan hälften av individerna i populationen tänka sig att beta...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Användarnas förtroende för mobila tjänsters säkerhet : Vilka säkerhetskrav uppfyller mobila betalningstjänster och vilket förtroende finns för sådana tjänster?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Användarnas förtroende för mobila tjänsters säkerhet : Vilka säkerhetskrav uppfyller mobila betalningstjänster och vilket förtroende finns för sådana tjänster?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28607 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×