En studie i lärare och elevassistenters uppfattningar om elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning

1713 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Enligt Utbildningsdepartementets läroplan från 1994 (Lpo-94) har skolan ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för sin utbildning. Undervisningen ska därför anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Detta kan innebära att några eller någon av våra elever kommer att behöva ett extra stöd i form av en person, en elevassistent. Vi som lärare får därmed ytterligare en person att relatera till i vår yrkesutövning. Vi fann därmed ett personligt intresse i att öka våra kunskaper kring denna yrkesgrupp och hur den förväntas samarbeta med oss lärare. Syftet med vår studie var att studera lärare och elevassistenters uppfattningar om elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning. Studien hade för avsikt att besvara följande forskningsfrågor. Hur uppfattar elevassistenter och lärare sin relation till varandra? Vilka uppfattningar har lärare och elevassistenter angående elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning? Vilka styrdokument och lagar gäller för elevassistenters yrkesutövning? Vår studie baserades på tidigare studier samt relevant litteratur inom ämnet. Studien baserades även på kvalitativa intervjuer med elevassistenter och lärare verksamma i grundskolans senare år inom Luleå kommun. I studien deltog totalt fyra elevassistenter och två lärare. Resultatet analyserades med inspiration utifrån fenomenografisk metod. Detta eftersom studien behandlade intervjupersonernas uppfattningar kring vår utvalda företeelse. Relationen till varandra uppfattades av elevassistenter och lärare som god, men mer tid kunde gärna avsättas för samtal rörande handledning och utvärdering av såväl elev som elevassistent. Uppfattningen av yrkesroll och yrkesutövning var något otydlig hos båda parter. Gemensamt hos dem var att de ansåg att elevassistentens yrkesroll hade en stöttande och hjälpande funktion. Inga tydliga direktiv eller begreppsdefinitioner existerade angående elevassistentens yrke, om detta fanns skulle både yrkesroll och utövning underlättas och...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: En studie i lärare och elevassistenters uppfattningar om elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   En studie i lärare och elevassistenters uppfattningar om elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28794 [2024-05-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×