Enligt Utbildningsdepartementets läroplan från 1994 (Lpo-94) har skolan ett
särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att
nå målen för sin utbildning. Undervisningen ska därför anpassas till varje
elevs förutsättningar och behov. Detta kan innebära att några eller någon
av våra elever kommer att behöva ett extra stöd i form av en person, en
elevassistent. Vi som lärare får därmed ytterligare en person att relatera
till i vår yrkesutövning. Vi fann därmed ett personligt intresse i att öka
våra kunskaper kring denna yrkesgrupp och hur den förväntas samarbeta med
oss lärare. Syftet med vår studie var att studera lärare och
elevassistenters uppfattningar om elevassistentens yrkesroll och
yrkesutövning. Studien hade för avsikt att besvara följande
forskningsfrågor. Hur uppfattar elevassistenter och lärare sin relation
till varandra? Vilka uppfattningar har lärare och elevassistenter angående
elevassistentens yrkesroll och yrkesutövning? Vilka styrdokument och lagar
gäller för elevassistenters yrkesutövning? Vår studie baserades på tidigare
studier samt relevant litteratur inom ämnet. Studien baserades även på
kvalitativa intervjuer med elevassistenter och lärare verksamma i
grundskolans senare år inom Luleå kommun. I studien deltog totalt fyra
elevassistenter och två lärare. Resultatet analyserades med inspiration
utifrån fenomenografisk metod. Detta eftersom studien behandlade
intervjupersonernas uppfattningar kring vår utvalda företeelse. Relationen
till varandra uppfattades av elevassistenter och lärare som god, men mer
tid kunde gärna avsättas för samtal rörande handledning och utvärdering av
såväl elev som elevassistent. Uppfattningen av yrkesroll och yrkesutövning
var något otydlig hos båda parter. Gemensamt hos dem var att de ansåg att
elevassistentens yrkesroll hade en stöttande och hjälpande funktion. Inga
tydliga direktiv eller begreppsdefinitioner existerade angående
elevassistentens yrke, om detta fanns skulle både yrkesroll och utövning
underlättas och...