Yttre påverkande faktorer i barns lärande En jämförande studie mellan Sverige och Syrien

1 röster
3056 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet Syftet för mitt examensarbete är att jämföra den svenska och den arabiska förskolan utifrån pedagogens perspektiv och utgångspunkter såsom teorier, synen på barnen och läroplan vilka alla är faktorer som påverkar barns lärande. Metod och material Jag har genomfört en kvalitativ studie och min datainsamling bygger på enkät med öppna frågor som delades ut till 0 pedagoger i varje land, observationer och intervjuer med två pedagoger i Sverige och i Syrien. Resultat Min undersökning visar att samhällets och pedagogens syn på barnet, läroplan och teorier kan påverka barns lärande. I de båda länderna Sverige och Syrien ser samhället och pedagogerna på barnet på olika sätt, och även deras mål för barns lärande är olika. I Sverige ser samhället och pedagogerna på barnet som kunnigt, kompetent och att det ska lära sig självständighet och social förmåga, och pedagogerna arbetar enligt läroplan. Majoriteten av de svenska pedagogerna jobbar utifrån sociokulturellt perspektiv. I Syrien ser samhället och de flesta pedagogerna på barnet som okunnigt, det oskrivna bladet, och deras mål är att barnet ska lära sig disciplin och baskunskap, och i Syrien har förskolan inte någon läroplan. Majoriteten av pedagogerna i Syrien jobbar utifrån behavioristiskt perspektiv. Betydelse för läraryrket Nyttan av min studie kan vara att den kan utvidga perspektiven för blivande lärare i den svenska förskolan och skolan där mångfaldskultur nuförtiden råder i betydande omfattning. Lärarna kommer att möta många arabiska barn och föräldrar med bakgrund i den ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Yttre påverkande faktorer i barns lärande En jämförande studie mellan Sverige och Syrien

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Yttre påverkande faktorer i barns lärande En jämförande studie mellan Sverige och Syrien
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28802 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×