Syfte: Framställningens syfte är att förklara hur EU:s öppenhetsdirektiv påverkar Sverige i den europeiska integrationen av de finansiella marknaderna och hur Sverige kan utöva sin påverkan. Framställningen kommer att koncentreras kring ersättningen av Panelen för övervakning av finansiell rapportering, vilken utgör den mest aktuella företeelsen som resulterats ur nämnda harmoniseringssträvan. Metod: I framställningens genomförande tillämpas en kvalitativ metod. Undersökningen grundas genom ett antal intervjuer, dels med företrädare ur den numera nedlagda Övervakningspanelen, dels med representativa aktörer i den aktuella debatten. Teoretiska perspektiv: Framställningen utgår från institutionell teori och legitimitetsteori för att påvisa hur EU:s öppenhetsdirektiv påverkar Sverige i den europeiska integrationen av de finansiella marknaderna och hur Sverige kan utöva sin påverkan. Vår litteraturgenomgång behandlar utgångspunkten för Sveriges nationella suveränitet och tydliggör även dess internationella skyldigheter och beroende utifrån det europeiska medlemskapet. Empiri: Studiens empiriska underlag grundas genom tre intervjuer. Slutsatser: Med framställningen påvisas att det idag är svårt att förmedla en framtida bild av den egentliga verkan EU:s öppenhetsdirektiv för med sig för Sveriges roll i sammanhanget. Vid en första anblick medför Sveriges ökade harmoniseringsgrad en internationell legitimitet som med dagens internationaliserade marknadsbild blivit allt viktigare. Sveriges roll och möjligheterna att påverka denna har dock visat sig vara beroende av ett antal olika faktorer. Genom respondenternas bidrag har bland annat betydelsen av Sveriges representation i dessa sammanhang poängterats. Vidare har Sveriges möjligheter som föregångsland berörts, möjligheter som genom nedläggningen av Övervakningspanelen till stor del gått förlorade. Sveriges framträdande och långt utvecklade roll på övervakningsscenen har nu förringats då man avsagts ytterligare en del av sin nationella suveränitet.
2790 visningar
uppladdat: 2007-06-12
uppladdat: 2007-06-12
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Syfte: Framställningens syfte är att förklara hur EU:s öppenhetsdirektiv påverkar Sverige i den europeiska integrationen av de finansiella marknaderna och hur Sverige kan utöva sin påverkan. Framställningen kommer att koncentreras kring ersättningen av Panelen för övervakning av finansiell rapportering, vilken utgör den mest aktuella företeelsen som resulterats ur nämnda harmoniseringssträvan. Metod: I framställningens genomförande tillämpas en kvalitativ metod. Undersökningen grundas genom ett antal intervjuer, dels med företrädare ur den numera nedlagda Övervakningspanelen, dels med representativa aktörer i den aktuella debatten. Teoretiska perspektiv: Framställningen utgår från institutionell teori och legitimitetsteori för att påvisa hur EU:s öppenhetsdirektiv påverkar Sverige i den europeiska integrationen av de finansiella marknaderna och hur Sverige kan utöva sin påverkan. Vår litteraturgenomgång behandlar utgångspunkten för Sveriges nationella suveränitet och tydliggör även dess internationella skyldigheter och beroende utifrån det europeiska medlemskapet. Empiri: Studiens empiriska underlag grundas genom tre intervjuer. Slutsatser: Med framställningen påvisas att det idag är svårt att förmedla en framtida bild av den egentliga verkan EU:s öppenhetsdirektiv för med sig för Sveriges roll i sammanhanget. Vid en första anblick medför Sveriges ökade harmoniseringsgrad en internationell legitimitet som med dagens internationaliserade marknadsbild blivit allt viktigare. Sveriges roll och möjligheterna att påverka denna har dock visat sig vara beroende av ett antal olika faktorer. Genom respondenternas bidrag har bland annat betydelsen av Sveriges representation i dessa sammanhang poängterats. Vidare har Sveriges möjligheter som föregångsland berörts, möjligheter som genom nedläggningen av Övervakningspanelen till stor del gått förlorade. Sveriges framträdande och långt utvecklade roll på övervakningsscenen har nu förringats då man avsagts ytterligare en del av sin nationella suveränitet.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2007-06-12] Syfte: Framställningens syfte är att förklara hur EU:s öppenhetsdirektiv påverkar Sverige i den europeiska integrationen av de finansiella marknaderna och hur Sverige kan utöva sin påverkan. Framställningen kommer att koncentreras kring ersättningen av Panelen för övervakning av finansiell rapportering, vilken utgör den mest aktuella företeelsen som resulterats ur nämnda harmoniseringssträvan. Metod: I framställningens genomförande tillämpas en kvalitativ metod. Undersökningen grundas genom ett antal intervjuer, dels med företrädare ur den numera nedlagda Övervakningspanelen, dels med representativa aktörer i den aktuella debatten. Teoretiska perspektiv: Framställningen utgår från institutionell teori och legitimitetsteori för att påvisa hur EU:s öppenhetsdirektiv påverkar Sverige i den europeiska integrationen av de finansiella marknaderna och hur Sverige kan utöva sin påverkan. Vår litteraturgenomgång behandlar utgångspunkten för Sveriges nationella suveränitet och tydliggör även dess internationella skyldigheter och beroende utifrån det europeiska medlemskapet. Empiri: Studiens empiriska underlag grundas genom tre intervjuer. Slutsatser: Med framställningen påvisas att det idag är svårt att förmedla en framtida bild av den egentliga verkan EU:s öppenhetsdirektiv för med sig för Sveriges roll i sammanhanget. Vid en första anblick medför Sveriges ökade harmoniseringsgrad en internationell legitimitet som med dagens internationaliserade marknadsbild blivit allt viktigare. Sveriges roll och möjligheterna att påverka denna har dock visat sig vara beroende av ett antal olika faktorer. Genom respondenternas bidrag har bland annat betydelsen av Sveriges representation i dessa sammanhang poängterats. Vidare har Sveriges möjligheter som föregångsland berörts, möjligheter som genom nedläggningen av Övervakningspanelen till stor del gått förlorade. Sveriges framträdande och långt utvecklade roll på övervakningsscenen har nu förringats då man avsagts ytterligare en del av sin nationella suveränitet.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28834 [2024-05-04]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera