Du ger mig fjärrkontrollen! En studie av samband mellan musik, målgrupp och budskap i TV-reklam.

1939 visningar
uppladdat: 2005-05-31
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur musik används i TV-reklam för att förstärka ett budskap och tala till ett visst segment. De teoretiska perspektiv som använts har hämtats från ett antal skilda områden då ämnet i sin helhet är relativt outforskat: Företagsekonomiska perspektiv: Segmenteringsteori och kommunikationsmodellen. Reklamfilmsteori: Om budskap och genre. Filmmusikalisk teori. Psykologisk teori: Hur hanterar hjärnan musik? Musikvetenskaplig teori: Musikens funktioner i TV-reklam. Tre reklamfilmer har analyserats på djupet: AMF Pension "Kyrkan", Fritidsresor "Your song", Toyota Corolla "The trap". Reklamfilmerna har valts utifrån bedömande urvalsteknik (judgemental sampling). De slutsatser jag dragit av mitt arbete är främst att: Filmmusik och ett filmiskt vis att förhålla sig till bild och musik i TV-reklam verkar vara en ny trend! I fråga om två av de reklamfilmer jag undersökte (Toyota Corolla och AMF Pension) förhöll sig både musik och bild på ett ganska avancerat vis till budskap och målgrupp. Uttryckssättet har man hämtat från filmens värld. Den andra slutsatsen baseras på Fritidsresor, där man valt att använda sig av en känd låt (Your song av Billy Paul). Slutsatsen är att segmentering med hjälp av musik man hört i den tidiga barndomen kan vara särskilt effektiv. Genom att mottagaren av reklamfilmen inte kan placera musiken, i fråga om var eller när hon hört den, är detta ett särskilt effektiv...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Du ger mig fjärrkontrollen! En studie av samband mellan musik, målgrupp och budskap i TV-reklam.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-05-31]   Du ger mig fjärrkontrollen! En studie av samband mellan musik, målgrupp och budskap i TV-reklam.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28907 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×