Uppföljning och analys av skonsam sprängning av ortkonturer i KUJ

906 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppföljningsarbetet för detta examensarbete är genomfört i LKAB:s underjordsgruva i Kiruna. Tiden för fältarbete och rapportskrivning innefattar månaderna april t.o.m. maj 2008. Arbetets huvudsyfte är att undersöka hur skonsam sprängning påverkar kvarvarande berg. Mycket av arbetet har fokuserats mot en ny generations laddtruck, vilken möjliggör en mer automatiserad laddning. Automatiken möjliggör laddning med mer exakta mängder sprängämne och förbättrad precision på hur emulsionssprängämnet appliceras inuti hålet. Förutom uppföljning av den nya laddtrucken har även försök med rörladdningar i konturen genomförts och analyserats. För att kunna jämföra dessa resultat har även uppföljning av vanliga standardsalvor genomförts (referenssalvor). Dessa salvor var laddade med den gamla generationens laddtruck. Det som följts upp är bl.a. indrifter och synliga halvpipor före skrotning. Andelen synliga halvpipor är ett mått på hur skonsam sprängningen varit mot kvarstående berg. Kontroller av detonationshastighet, sprängämnets gasningsförlopp, laddningsresultat i plexiglasrör samt ortsektionering har genomförts och analyserats. Resultaten visar bl.a. att laddningen med den nya laddtrucken kan utföras på ett kontrollerat sätt, vilket är viktigt vid skonsam sprängning. Resultat för den nya laddtrucken: - 97 % indrift före skrotning - 32 % kvarvarande halvpipor före skrotning Resultat för rörladdningsförsöken: - 94 % indrift före skrotning - 25 % kvarvarande halvpipor före skrotning Resultat för referenssalvorna (salvor laddade med gamla laddtrucken): - 25 % kvarvarande halvpipor före skrotning Resultaten visar på att en högre andel synliga halvpipor erhålls för salvor laddade med den nya laddtrucken jämfört med referenssalvorna. Skillnaden är signifikant vilket också de jämnare ortkonturerna visar på. Sektioneringen visar en markant skillnad i överberg mellan den nya och gamla laddtrucken. Sammantaget visar resultaten att den nya laddtrucken ger en ökad kontroll av laddningen i konturhålen, vilket resulterar i jämnare konturer. Försök visar på att en skonsam borr- och laddplan minskar andelen överberg. Hjälparhålen måste laddas ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Uppföljning och analys av skonsam sprängning av ortkonturer i KUJ

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Uppföljning och analys av skonsam sprängning av ortkonturer i KUJ
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=28938 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×