Förväntningsgapet mellan revisorer och klienter – I små och medelstora ägarledda företag.

1081 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Det finns ett gap mellan marknadens förväntningar på revisorskåren och den tillsyn som revisorerna enligt lag och rekommendationer är tvungna att göra. En revisors uppgift är att kontrollera att ett företags balansräkning stämmer och att redovisningen följer regelverket. Han/Hon skall även syna styrelse och VD så att de inte skadat bolaget eller brutit mot bolagsordningen. Syfte: I denna uppsats kommer vi att undersöka om det finns skillnader mellan små ägarledda företag (1-10 anställda) och medelstora ägarledda företag (11 – 200 anställda) vad gäller förväntningar på revisorn och det arbete som han/hon verkligen utför. Vidare kommer vi att undersöka revisorernas syn på förväntningsgapet i de olika kategorierna av företag. Vi vill även se hur utbildning inom ekonomi bidrar till förväntningsgapets storlek. Avgränsningar: Vi begränsar vår undersökning till att genomföra tre djupintervjuer med vardera kategori av små och medelstora företag samt två intervjuer med auktoriserade revisorer. Urvalet är begränsat till svenska revisorer och företag i Västra Götalandsregionen. Metod: Vi har valt en kvalitativ undersökningsansats. Metoden passar oss väl, eftersom syftet med vår undersökning är att få fram respondenternas åsikter och värderingar och inte göra några statistiska generaliseringar. Denna form av undersökning ger oss en närhet till undersökningsobjekten, en praktisk förankring och en djupare förståelse för hur verkligheten ser ut. Analys och slutsatser: I vår undersökning har det visat sig att det avgörande för att minska förväntningsgapet inte är företagens storlek eller deras utbildningsnivå utan framförallt beror det på kommunikationen med revisorn. När en naturlig dialog existerar mellan revisorerna och deras klienter kommer förväntningsgapet att minska som en bonus. Förslag till fortsatt forskning: Vi tycker att det vore av intresse att undersöka förväntningsgapet mellan små o...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förväntningsgapet mellan revisorer och klienter – I små och medelstora ägarledda företag.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Förväntningsgapet mellan revisorer och klienter – I små och medelstora ägarledda företag.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29149 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×