Byggbranschen i Sverige idag lider av alltför höga byggkostnader. Kostnaden
för byggmaterial stiger fortare än både lönehöjningarna och
konsumentprisindex. Detta problem har NCC uppmärksammat och de har satt upp
ett mål som går ut på att varje år fram till år 2012 sänka
produktionskostnaderna med 5 %. En stor del av produktionskostnaderna är
inköpsrelaterade och stora resurser läggs på besparingar i inköpsarbetet för
att nå detta mål.
Detta examensarbete fokuserar på inköpsarbetet på NCCs byggarbetsplatser och
på hanteringen av tre av de största ramavtalen som NCC knutit med
leverantörer av förnödenheter och byggmaterial: Ahlsell AB, Beijer
Byggmaterial AB samt Ramirent AB. Syftet är att undersöka och analysera
tillämpningen av dessa ramavtal. Undersökningarna har begränsats till
personal inom inköpsstaben på NCC Construction Sverige AB och platschefer
för husbyggnationer på NCC Construction Sverige AB, region Öst. Den
empiriska datainsamlingen skedde via intervjuer i de ovan nämnda
personalgrupperna samt genom granskning av interna inköpsdokument.
Resultaten från empirin analyserades sedan med hjälp av en teoretisk
referensram från en tidigare gjord litteraturgranskning. Den teoretiska
referensramen omfattas av i första hand Supply chain management och Just in
time.
Intervjuerna och analysen visade att problemet inte ligger i om ramavtalen
används utan hur. NCC genomför noggranna mätningar på köpbeteendet som visar
på hög avtalstrohet hos de aktuella leverantörerna. Dessa mätningar
åskådliggör dock inte avropsfrekvensen. Det är i de dagliga avropen som både
tids- och kostnadsbesparingar kan göras. En minskning av de dagliga avropen
kräver förbättringar i planeringsarbetet både innan och under projekten. För
att kunna göra dessa förbättringar krävs bättre kommunikation genom hela
organisationen. Inköpsbeteendet på byggarbetsplatsen är en term som styrs av
många olika parametrar. Förbättringar och effektiviseringar av inköpen i
samband med ramavtal på byggarbetsplatsen måste göras genom
medvetenhet och förändringar i en hel del områden, några exempel är:
? Bättre engagemang i utf...