Fotgängare har ofta varit bortglömda i trafikplaneringen, det finns dock
många fördelar att prioritera gående: att gå är miljövänligt, ger motion
och är ett transportsätt tillgängligt för alla. Många fotgängare anses ofta
vara ett bevis på att en stad är attraktiv. Syftet med examensarbetet är
att ta reda på om det stämmer, samt att undersöka hur stadskärnan
attraherar fotgängare. Slutligen ska ett förslag för Luleå centrum arbetas
fram.
Arbetet har genomförts genom litteraturstudier samt
nyckelpersonsintervjuer. En studieresa har gjorts till Örebro, Västerås och
Karlstad.
Om en stad är väl utformad väljer fler människor att uppehålla sig där,
inte bara för att de måste uträtta något ärende utan även för att de har
lust till det. Därför kan många fotgängare anses visa att staden är
attraktiv. Det finns också flera undersökningar som visar att närvaron av
andra människor gör att en plats upplevs attraktiv. I enkätundersökningar i
flera svenska städer har det visat sig att en majoritet tycker att
fotgängare och cyklister bör prioriteras även om det innebär nackdelar för
biltrafiken.
Parkeringsplatser är viktiga för handeln. För centrum är det dock även
viktigt att utemiljön upplevs som attraktiv eftersom det är centrums
främsta konkurrensfördel jämfört med externa köpcentrum. Det är därför
viktigt för centrumhandeln att förhållandena för fotgängare är goda.
Det finns flera viktiga faktorer för att en stad ska vara gångvänlig.
Avståndet är den viktigaste faktorn som avgör om folk väljer att gå eller
väljer ett annat transportsätt. Även stora höjdskillnader kan utgöra ett
hinder för fotgängaren. En tät stad ger bättre förutsättningar att gå
eftersom avstånden blir kortare än i en gles stad. För att en promenad ska
vara trevlig är husfasadernas utformning viktig. Kala väggar ger känslan av
att befinna sig på en bakgata medan fönster och dörrar ger saker att titta
på. För att fotgängaren inte ska utsättas för trafiksäkerhetsrisker bör
gatumiljön utformas så att bilister håller en låg hastighet. Låg hastighet
gör också att gående känner sig trygga, dvs. att de upplever trafikmiljön
som säker. En annan viktig faktor för tryggheten är att gående och
cyklister separeras från varandra vid höga flöden. För att fotgängare inte
ska känna att de riskerar att utsättas för brott bör gångvägar vara
placerade längs bebodda gator eller trafikerade vägar. Eftersom fotgängare
enkelt kan stanna till om andan faller på kan inbjudande platser att vistas
på öka folklivet i staden.
Ett sätt att arbeta med att skapa bättre gångvägar in till centrum är att
som i Örebro arbeta med en gångstråksplan. Västerås och Karlstads kommuner
har byggt om en del centrala gator så att fotgängarna har fått större
utrymme genom att göra körbanorna smalare. Melbourne har lyckats öka
antalet fotgängare väldigt mycket på tio år genom att ge mer utrymme åt
fotgängare, skapa fler centrala bostäder, se till att fler studenter finns
i staden, fastställa en policy över hur fasader bör se ut, göra många
gränder mer attraktiva och mycket annat.
För Luleå föreslås att mer ut...