Syftet med denna uppsats är att studera hur mode- och klädföretag arbetar strategiskt i en snabbföränderlig och oförutsägbar omvärld. Huvudfrågeställningen rör vilken eller vilka kombinationer av strategier som företag tillämpar på en föränderlig marknad samt hur företag kan hitta balans mellan långsiktighet, stabilitet och flexibilitet. Uppsatsen utgår ifrån en utvecklande studie med ett abduktivt angreppssätt och är baserad på fyra fallföretag: JC, Bestseller, Day Birger et Mikkelsen och Filippa K. Slutsatser: De modeföretag vi undersökt använder sig av ett dualt strategiperspektiv. Långsiktiga strategier används för utveckling av företagets strategiska och dynamiska resurser som dels skapar en stabilitet för företaget i den kaotiska miljön och dels kan verka som ett ramverk som sätter gränser för handlingsutrymmet. Inom ramverket arbetar företagen med kaosbalansstrategier för att hantera de krav på flexibilitet som är utmärkande för modebranschen. Vi har dock funnit vissa utmärkande skillnader i det strategiska arbetet hos de av våra fallföretag som har stark design/premiumprofil och de som har trend/lågprisprofil.
2404 visningar
uppladdat: 2005-06-03
uppladdat: 2005-06-03
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Syftet med denna uppsats är att studera hur mode- och klädföretag arbetar strategiskt i en snabbföränderlig och oförutsägbar omvärld. Huvudfrågeställningen rör vilken eller vilka kombinationer av strategier som företag tillämpar på en föränderlig marknad samt hur företag kan hitta balans mellan långsiktighet, stabilitet och flexibilitet. Uppsatsen utgår ifrån en utvecklande studie med ett abduktivt angreppssätt och är baserad på fyra fallföretag: JC, Bestseller, Day Birger et Mikkelsen och Filippa K. Slutsatser: De modeföretag vi undersökt använder sig av ett dualt strategiperspektiv. Långsiktiga strategier används för utveckling av företagets strategiska och dynamiska resurser som dels skapar en stabilitet för företaget i den kaotiska miljön och dels kan verka som ett ramverk som sätter gränser för handlingsutrymmet. Inom ramverket arbetar företagen med kaosbalansstrategier för att hantera de krav på flexibilitet som är utmärkande för modebranschen. Vi har dock funnit vissa utmärkande skillnader i det strategiska arbetet hos de av våra fallföretag som har stark design/premiumprofil och de som har trend/lågprisprofil.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2005-06-03] Syftet med denna uppsats är att studera hur mode- och klädföretag arbetar strategiskt i en snabbföränderlig och oförutsägbar omvärld. Huvudfrågeställningen rör vilken eller vilka kombinationer av strategier som företag tillämpar på en föränderlig marknad samt hur företag kan hitta balans mellan långsiktighet, stabilitet och flexibilitet. Uppsatsen utgår ifrån en utvecklande studie med ett abduktivt angreppssätt och är baserad på fyra fallföretag: JC, Bestseller, Day Birger et Mikkelsen och Filippa K. Slutsatser: De modeföretag vi undersökt använder sig av ett dualt strategiperspektiv. Långsiktiga strategier används för utveckling av företagets strategiska och dynamiska resurser som dels skapar en stabilitet för företaget i den kaotiska miljön och dels kan verka som ett ramverk som sätter gränser för handlingsutrymmet. Inom ramverket arbetar företagen med kaosbalansstrategier för att hantera de krav på flexibilitet som är utmärkande för modebranschen. Vi har dock funnit vissa utmärkande skillnader i det strategiska arbetet hos de av våra fallföretag som har stark design/premiumprofil och de som har trend/lågprisprofil.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29277 [2024-05-02]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera