Prestationsmätning i tjänsteföretag

1827 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Idag produceras och konsumeras tjänster i mycket större utsträckning än varor. Tjänstesektorn står idag för den dominerande ekonomiska aktiviteten i världen. Trots detta är de flesta ekonomistyrningsmodeller och prestationsmätningssystem utvecklade för tillverkande företag. Tjänstens karaktäristik är unik och den komplicerar företagets planeringsmöjligheter. Detta beror ofta på att en tjänst konsumeras i samband med att den produceras. För att möjliggöra denna planering krävs fungerande prestationsmätningssystem. Syftet med denna uppsats är att nå en bättre förståelse för hur prestationsmätning går till i tjänsteföretag. Fokus ligger på vilka prestationskriterier och mått som används i tjänsteföretag samt vilka faktorer som styr valet av dessa prestationskriterier och mått. För att uppnå detta syfte har en fallstudie utförts genom en intervju i ett svenskt företag i IT-branschen. Studiens resultat visar att de prestationskriterier som används i tjänsteföretag i huvudsak är finansiell prestation, konkurrenskraft, resursutnyttjande, tjänstens kvalitet, flexibilitet, innovation och personal. Inom finansiell prestation mäts räntabilitet på eget kapital, totalt kapital och sysselsättningsgrad, vinstmarginal, likviditet, debiteringsgrad samt faktureringsdifferens. Konkurrenskraft mäts genom tjänsteföretagets relativa marknadsandel och position på marknaden, försäljningstillväxt samt mätning av kundbasen. Inom kriteriet resursutnyttjande mäts produktivitet och kapacitetsutnyttjande. Det mest centrala kriteriet, tjänstens kvalitet, mäts genom förebyggande kostnader, värdering av produktkvalitet, kundtillfredsställelse, pålitlighet, tillmötesgående, ärlighet, estetik, bekvämlighet, vänskaplighet, hövlighet samt tillgänglighet. För att mäta innovation kontrolleras antal nya förslag från anställda samt antal nya förslag från kunder. Flexibilitet mäter tjänsteföretag genom kundtillfredsställelse vilket kontrolleras i kundundersökningar. Studiens resultat...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Prestationsmätning i tjänsteföretag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Prestationsmätning i tjänsteföretag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29360 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×