Social kompetens som ett anställningskrav: en kvalitativ studie

1724 visningar
uppladdat: 2001-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna uppsats tar sin utgångspunkt i social kompetens som ett krav på arbetsmarknaden. Uppsatsens syfte är att ge en djupare förståelse av innebörden av kravet på social kompetens inom arbetslivet. Jag har utifrån detta ställt upp fyra olika frågeställningar som jag har ambitionen att besvara. Dessa frågeställningar berör fyra olika tema, utifrån vilka jag bygger uppsatsens analys kring. De tema jag berör är innebörden av social kompetens, möjligheten till att manipulera och utveckla social kompetens, kravet på social kompetens för anställning samt social kompetens ur ett samhällsperspektiv.   Mina frågeställningar har jag försökt besvara genom att studera lämpliga teorier, men framförallt genom att utföra sju intervjuer med personer som i sitt arbete gör bedömningar av människors sociala kompetens. Dessa personer arbetar på arbetsförmedlingen, som personalansvariga på privata företag och som rekryteringskonsulter.   Min empiriska undersökning tillsammans med applicerbara teorier har visat att social kompetens är ett viktigt krav för anställning och att detta varierar med yrkesroll och bransch. Jag har även kunnat konstatera att den sociala kompetens som eftersöks inom arbetslivet kan ses ur ett dialogt perspektiv där ena aspekten innebär att vara en utåtriktad och drivande individ och den andra aspekten att vara en empatisk och lyhörd medmänniska. Aspekterna innebär i sin tur en balansgång som kräver att man är flexibel och har stor anpassningsförmåga. Dessa egenskaper kan liknas vid en förvärvad förmåga som erhålls genom erfarenheter att hantera olika situationer. Att hantera olika situationer som en socialt kompetent individ innebär i viss mån att iklä sig en roll. Jag hävdar följaktligen i min uppsats att det kan ligga ett manipulativt drag i att hantera situationer som en socialt kompetent individ.   Ur ett samhällsperspektiv innebär kravet på social kompetens både möjligheter och hinder för olika grupper av människor....

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Social kompetens som ett anställningskrav: en kvalitativ studie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-01-01]   Social kompetens som ett anställningskrav: en kvalitativ studie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29392 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×