"Lev många liv ­ läs många böcker" en kvalitativ studie om Hur Vad och Varför vi ska läsa skönlitteratur i skolan

837 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Syftet är att undersöka förhållningssätt till läsning hos elever i de yngre åldrarna samt lärare för att hitta verktyg som gynnar läsningen. Huvudfråga och Bakgrund För att kunna hjälpa eleverna att nå kursmålen i svenska måste vi som lärare finnas där och guida dem på rätt väg. Som det ser ut nu har andelen elever som ej når kursmålen i svenska stigit under en tioårsperiod och detta måste man arbeta med i skolorna. För att hjälpa eleverna med detta behöver lärarna tydliggöra dessa frågeställningar för sig själva och för eleverna: Vad är läsning? Vad ska vi läsa? Varför ska vi läsa? Hur ska vi läsa? Metod och material Med hjälp av kvalitativa intervjuer av två lärare och åtta elever samt för ämnet relevant litteratur ska jag besvara mina frågor Resultat Resultatet visar att elever gärna läser om de vet varför de ska läsa. Det är mycket som distraherar i skolan, såsom kompisar, ljud och att bara vara i skolan och få plats och synas i ett klassrum. Lärarna har ett relativt klart syfte med varför deras elever ska läsa men det har inte riktigt nått fram till alla eleverna varför det kan vara svårt att fånga alla. För att eleverna ska uppskatta läsningen krävs det att lärarna låter dem läsa vad de själva vill, dock under insyn av läraren så att det inte förekommer något oetiskt. Lärarna anser vidare att det inte finns någon universell metod för att fånga alla elever men menar att om man hade tid för att se alla elever så hade läsundervisningen kunnat utformas på annat sätt vilket hade gynnat läsundervisningen. Läsundervisningen bör genomsyras av ett noga genomtänkt metodval och vilket förhållningssätt man har gentemot eleverna Betydelse för läraryrket Intervjuerna visar att det finns en lucka i kommunikationen mellan elever och lärare om varför man ska läsa i skolan. Då dessa proble...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Lev många liv ­ läs många böcker" en kvalitativ studie om Hur Vad och Varför vi ska läsa skönlitteratur i skolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   "Lev många liv ­ läs många böcker" en kvalitativ studie om Hur Vad och Varför vi ska läsa skönlitteratur i skolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29506 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×