"Marinera eleverna i skönlitteratur!"- En fallstudie om att använda skönlitteratur i undervisningen

1436 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Syftet med examensarbete är att se vilka olika arbetsformer som används på några skolor som arbetar medvetet med utgångspunkt från skönlitteratur. Vi vill belysa fördelar och nackdelar med dessa arbetssätt samt se hur dessa arbetsformer skapar inspiration och läslust. Vidare vill vi undersöka vilken betydelse den enskilde läraren har och även analysera betydelsen av den miljö som omger eleverna i skolan. Huvudfråga: Hur kan man på olika sätt arbeta med skönlitteratur i undervisningen på ett meningsfullt och lustfyllt sätt? Metod och material: Vi har valt att besvara vårt syfte genom att göra en kvalitativ fallstudie. Vårt mål är att fallstudien ska bekräfta skönlitteraturens betydelse och ge läsaren en bild av den. Vi besökte tre olika skolor och som metod för insamling av data använde vi oss av intervjuer och observationer. Vi anser att intervju och observation kompletterar varandra, vi har även studerat relevant litteratur för vårt arbete. Resultat: Resultatet av undersökningen visar hur man på olika sätt kan arbeta med skönlitteratur i undervisningen, exempelvis boksamtal, högläsning och olika former av tematiskt arbete. Genom att arbeta utifrån litteraturen utvecklar elever en rad kompetenser, exempelvis kritiskt tänkande, förståelse, identitetsskapande och litterat utveckling. Resultatet visar att den miljö som omger eleven påverkar dess lärande. Betydelse för läraryrket: Vi har blivit styrkta i vår tilltro till skönlitteraturens betydelse för en meningsfull och utvecklande undervisning. Styrdokumenten är vår...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Marinera eleverna i skönlitteratur!"- En fallstudie om att använda skönlitteratur i undervisningen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   "Marinera eleverna i skönlitteratur!"- En fallstudie om att använda skönlitteratur i undervisningen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29507 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×