Syfte;
Syftet är att studera om och hur tre råvaruproducenter i Skåne, genom att skapa förutsättningar för framtida kundrelationer som utvecklar deras varumärken, har utnyttjat kundens delaktighet i varumärkets meningsskapande.
Metod;
Uppsatsen består av en kvalitativ fallstudie av tre råvaruproducenter. Ansatsen är deduktiv och utgår från det ramverk av teorier som använts i genomförandet av studien. Med utgångspunkt i det insamlade materialet återknyts sedan till teorierna i uppsatsens slutsats.
Teoretiskt perspektiv;
Teoriavsnittet ger en fördjupad förståelse för hur man kan arbeta med varumärkesutveckling. Flera av dessa lägger vikt vid att varumärken inte har något värde i sig utan att det uppstår i relationen till kunderna. Här uppdagar sig en angränsning till studier som antagit ett konsumentperspektiv, men uppsatsen håller ett strikt producentperspektiv.
Empiri;
Empirin grundar sig på intervjuer av tre råvaruproducenter som har utvecklat sina varumärken. Dessa är Gunnarhögs Jordbruk AB som producerar kallpressad rapsolja från Österlen, Bjäre Hembygd som primärt odlar och säljer färskpotatis och Ingelsta Kalkon som föder upp, förädlar och säljer kalkonkött. Ingelsta är idag uppköpta av Blenta AB. I det sistnämnda fallföretaget är det grundarna, som intervjuats.
Resultat;
Studiens slutsats visar att råvaruproducenter, med insikt i hur varumärkens mening bildas och utvecklas, kan skapa förutsättningar som gör att de kan utveckla sina varumärken. Detta ställer krav på en djupare förståelse kring varumärkets relation till konsumenten, och att de i gemensam interaktion skapar varumärkets betydelse och värde. Vi hävdar att detta beror på förmågan att utnyttja sin lokala profil och använda sina gårdar som personliga mötesplatser. Vi har dessutom kunnat se hur dessa möten inte begränsas ...