Konsten att landa ett varumärke: en studie av Malmö Aviations varumärke och grafiska profil

1438 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna uppsats har skrivits inom området design, varumärkesbyggande och arbetet med ett företags grafiska profil. För att få fördjupad förståelse och en inblick i ett företags arbete med dess grafiska profil har arbetet fokuserats på ett existerande företag, det svenska flygbolaget Malmö Aviation. Flygbolaget är av intresse eftersom det växer och arbetar aktivt med dess grafiska profil. Syftet har varit att få en inblick i ett företagets arbetssätt med sin grafiska profil och hur arbetet med att förädla ett varumärke går till. Syftet har också varit att belysa brister i arbetet som man kan dra lärdom av som formgivare och varumärkesstrateg. Problemställningen har varit att se hur företagets kärnvärden förmedlas genom den grafiska profilen och om kunderna uppfattar företaget som det var tänkt när designprogrammet skapades. Arbetet grundar sig till stor del på kvalitativa intervjuer och empirin utgörs av intervjuer med anställda, marknadsavdelningen, reklambyrå och kunder. Arbetet har avgränsats till att enbart undersöka företagets grafiska profil, inga andra kanaler för att kommunicera kärnvärdena, som till exempel annonsering, har undersökts. I arbetets bakgrund får läsaren en ytlig inblick i de olika begreppen som tas upp samt varumärkesstrategi. Studien visar att företaget är medvetet om vikten av att använda sin design som ett varumärkesuppbyggande verktyg. Resultatet visar också att företaget inte lyckas förmedla sina kärnvärden genom den grafiska profilen på ett önskvärt sätt då endast ett av de fyra kärnvärdena syns i företagets profil. En förklar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Konsten att landa ett varumärke: en studie av Malmö Aviations varumärke och grafiska profil

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Konsten att landa ett varumärke: en studie av Malmö Aviations varumärke och grafiska profil
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29752 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×