Två sidor av samma mynt - budskapsförmedling i en företagskedja med synlig produktionsprocess

1168 visningar
uppladdat: 2006-06-05
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Att öka kunskapen kring fenomenet företagskedjor med synlig produktionsprocess, specifikt coffee shop branschen. Detta genom att analysera hur väl budskapet från ledning når fram till konsumenten i just denna typ av organisation. Även hur god fallföretagets corporate reputation är, dvs. kopplingen från identitet till image, kommer vidare att framkomma samt vad detta kan innebär för företaget. Metod: Den valda metoden för denna uppsats är en kvalitativ undersökning av ett fallföretag, Espresso House, som ska vara ett gott exempel på en kedja med synlig produktionsprocess. Datainsamlingen görs främst genom semistrukturerade intervjuer med ett flertal informanter, vilka innehar olika intressentroller. Dessa informanter är representanter från ledningen, personalen samt konsumenterna. Teoretiska perspektiv: I denna uppsats utgör kommunikationsmodellen en bas som sedan utvecklas med relevant teori tillhörande varje steg i processen. Dessa utvecklade teorier är direkt kopplade till företagstypen serviceföretag. Vidare beskrivs teorier kring corporate reputation och undergrupperna till detta koncept; identitet, profil och image. Empiri: Insamlad data ger information om ledningens, personalens och konsumenternas uppfattningar om Espresso House. Den ger även information om informanternas syn på olika aspekter av verksamheten så som inredning, atmosfär, konkurrenter, kunder, personal/service, produkter och verksamheten generellt. Resultat: Efter en analys av både budskapsförmedlingen samt fallföretagets corporate reputation har det framkommit att konsumenten till största del uppfattat det som ledningen sänt ut. Detta innebär att identitet och image är samstämmiga. I just företag med synlig produktionsprocess har personal en avgörande roll i förmedlingen av budskapet eftersom service är en viktig punkt i konceptet. En god cor...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Två sidor av samma mynt - budskapsförmedling i en företagskedja med synlig produktionsprocess

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-06-05]   Två sidor av samma mynt - budskapsförmedling i en företagskedja med synlig produktionsprocess
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29756 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×