Examensarbetet utreder hur en reparation av isskydden vid Piteå Hamn kan
genomföras. För att bilda sig en uppfattning om skadornas omfattning
genomfördes en undersökning sommaren 2006. Bakgrunden till hur dessa skador
har kunnat uppstå har studerats och ett laboratorietest med hänseende på
frostskador på betong har genomförts. Lösningsförslaget avgränsar sig till
vilket slags betong man bör använda samt ett förslag på hur en för detta
problem anpassad betongform kan konstrueras.
De krav som ställs på lösningsförlaget är att det skall vara praktiskt
genomförbart samt ekonomiskt försvarbart. Betongformen som skall användas
vid reparation av isskydden skall vara tät, den skall gå att återanvända
samt motstå det formtryck som uppstår vid gjutning utan att deformeras.
Förutom dessa krav skall hänsyn tas till den miljö formen kommer att brukas
i, det skall vara genomförbart att med hjälp av endast handkraft montera
formen på sin plats. Krav på få arbetsmoment samt en lätt form bör då
uppfyllas. Betongen skall vara anpassad till den miljö den skall finnas i
dvs. den skall vara vattentät och frostbeständig. Med ekonomiskt
försvarbart menas att kostnaden för lösningsförslaget med stor marginal bör
understiga kostnaden för att montera en ny påle med isskydd.
Genom att väga samman dessa krav, kunskaper och erfarenheter blir det
slutliga lösningsförslaget att man bör använda sig utav en betong som
förutom att den tillgodoser krav på frostbeständighet och täthet, även
skall vara anpassad till pumpning samt undervattensgjutning. Beräkningar
visar att formen kan byggas av 1 mm plåt. På så vis blir det en
förhållandevis lätt konstruktion, men man bör ta i beaktning att den skall
användas ett flertal gånger. Därför bör den byggas med 1.5 mm, samt förses
med "flänsar" för att motstå de dragkrafter som den uts...