Tillståndsbedömning av järnvägsbroar: inverkan av dynamisk last på trågbroar av betong

1836 visningar
uppladdat: 2002-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Då Malmbanan, järnvägen mellan Narvik och Luleå, uppgraderades till 30 tons axellast bedömdes de befintliga järnvägsbroarnas bärförmåga genom klassningsberäkningar. Detta resulterade i att ett antal broar behövde förstärkas. I klassningsberäkningar används olika laster som påverkar bron, däribland bromslast och dynamisk lastpåverkan. Den dynamiska lastpåverkan uppskattas genom att använda en dynamisk lastfaktor räknas fram, och för bromslasten ges grova riktvärden. En minskning av dessa uppskattade värden kan leda till att många broar kan klassificeras för högre laster. Syftet med detta arbete är att tillståndsbedöma två järnvägsbroar på Malmbanan. Speciellt studeras hur stor den verkliga dynamiska lastfaktorn samt bromslasten är för trågbroar av betong, genom att mäta deformationer och armeringstöjningar. Rapporten beskriver översiktligt tåglast, dynamisk lastfaktor, bromslast, mätmetoder samt modeller. Dessutom behandlas tåglast, dynamisk lastfaktor, bromslast, modellering samt mätning för de två broarna, Luossajokkbron och järnvägsbron vid Kallkällan, mer ingående. Järnvägsbron vid Kallkällan är snedställd och förenklades därför vid beräkningen. Beräkningarna gjordes med hjälp av ett 3-D balkprogram. Resultatet av beräkningen ger störst deformation och töjning i fältmitt, då tågets sista tre vagnar befinner sig på bron. En rekommendation är att den tredje vagnen från slutet inte körs tom, om de två andra vagnarna är fullastade. Resultatet av beräkningen för korta spannet i Luossajokkbron ger största uppböjning, då två av IORE-lokets hjulpar samtidigt står över konsolen och i det långa spannet. Vid jämförelse mellan statisk- och dynamisk lasts största töjning i fältmitt för järnvägsbron vid Kallkällan kan inga märkbara skillnader påvisas, som mest 2 µstrain, även nedböjningsdifferensen är liten. Mätningen av bromslast vid järnvägsbron Kallkällan kunde ej analyseras, då mätvärdena hamnat fel i dataloggern. Luossajokkbrons jämförelse i största töjning mellan dynamisk och statisk belastning, påvisade som mest en skillnad i korta spannets mittsnitt på 3,17 µstrain, vilket motsvarar 0,6 MPa spänning i armeringen. Uppböjningens förändring är försumbar. Differensen mellan töjningarna för statisk last och bromslast uppgår som mest till 2,73 µstrain, vilket motsvarar ca 0,5 MPa spänning i armeringen. Uppböjningsdifferenserna mellan statisk och dynamisk last är försumbara. Vid bärighetsberäkning beräknas de dynamiska lastfaktorerna till 1,18 för järnvägsbron vid Kallkällan och 1,24 för Luossajokkbron. Den statiska lasten ökas alltså med 18 % respektive 24%, för att få den dynamiska påverkan. Mätning av töjning och deformation resulterade emellertid i en mycket mindre, nästan försumbar, differens mellan statisk och dynamisk påverkan. Bromskraften för tåglasten Malm antas uppgå till 30 kN/m, som mest 6000 kN, enligt BV Bärighet (2000). För bro med ballast och spår av genomgående helsvetsade räler får bromskraften minskas med 50%, dock högst med 600 kN. Mätning av töjning och deformation resulterade även här i en mycket liten (försumbar) differens mellan statisk last och bromslast. För dessa två trågbroar av betong har uppmätta differenser i töjning...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Tillståndsbedömning av järnvägsbroar: inverkan av dynamisk last på trågbroar av betong

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-01-01]   Tillståndsbedömning av järnvägsbroar: inverkan av dynamisk last på trågbroar av betong
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=29869 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×