Syftet med denna rapport är att komma fram till möjliga förbättringsåtgärder för packboden på Götene Stål & Verktygs AB (GSV). GSV är ett grossistföretag inom detaljhandeln och är beläget i Götene. Företaget tillverkar inget själva utan köper endast in artiklar för att sedan sälja dem vidare till kund.Packboden är den plats där artiklarna kommer in, packas upp och görs klara för leverans.För att komma fram till möjliga effektiviseringsåtgärder började vi med att göra en processkartläggning över huvudprocessen och delprocessen ”packboden”. Huvudprocessen i detta fall är från det att kund gör en beställning till det att GSV levererar den beställda artikeln till kund.Efter processkartläggningen utförde vi en rad besök vid företaget då vi gjorde observationer och intervjuer. Detta för att erhålla överblick över samt hitta eventuella brister i packboden.I resultatet kom vi fram till att det största problemet i packboden idag är det ojämna inflödet av gods. Vilket leder till en sned arbetsbelastning för personalen som gör att de vissa dagar inte hinner med att göra alla artiklar klara för utleverans på önskad tid.GSV har som mål att öka försäljningen med 15 procent något som vi anser blir svårt, som situationen är idag.Vi anser att GSV bör jobba mot ett jämnare flöde i inleveranserna. Vårt förslag är att strukturera om de inkommande leveranserna, alltså vilka dagar de olika leverantörerna levererar. Då leverantörerna till GSV levererar på bestämda dagar i veckan skulle man för att jämna ut flödet exempelvis kunna flytta leverans av en leverantör från en veckodag till en annan.Ett annat sätt att förbättra den tunga arbetsbelastning som råder i packboden vissa dagar är att skicka fler av de artiklar som GSV säljer via direktleverans. Med direktleverans menas att artiklarna skickas direkt från GSVs leverantörer till GSVs kunder utan att gå via packboden. Idag går 12 pro...