"Ja e din kompis" ­ en studie om hur barn kommunicerar och samspelar i lek.

1764 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Inledning Lek, kommunikation och socialt samspel är tre viktiga delar inom förskolans verksamhet idag. Det handlar om att göra sig förstådd bland människor runt omkring, inte bara på förskolan. Förskolans roll är att förbereda barnen och lägga grunden till att leva i dagens samhälle. Kommunikation innebär att kunna förmedla tankar och känslor genom verbal kommunikation eller genom kroppsliga handlingar, såsom ljud, gester och miner. Vårt syfte med undersökningen är att studera hur barn kommunicerar, samspelar och skapar relationer i leken. Teoretisk anknytning Vi tar vår teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, där samspel, kommunikation och social kompetens är vikiga inslag. För att få en bra grund för vår undersökning har vi studerat avhandlingar och relevant forskning för ämnet. Metod Vår studie är en kvalitativ undersökning som bygger på data från videoinspelningar. Under fem förmiddagar var vi på en förskola med 16 barn i åldrarna ett till fem år. Vi valde att videofilma för att vi vid ett senare skede i vår arbetsprocess skulle kunna sätta oss i lugn och ro för att analysera vårt material. Det vi valde när vi började observationen var att försöka få med så mycket som möjligt av barnens lek på våra inspelningar under förmiddagarna på förskolan. När det senare var dags att analysera vårt material valde vi att titta närmare på barns kommunikation och samspel inom leken. Resultat Resultatet av vår studie visar att barnen på förskolan har väl etablerade kamratgrupper i leken. De samspelar och kommunicerar ständigt inom lekens ramar. Detta kan ta sig uttryck på olika sätt, genom bland annat verbal och ickeverbal kommunikation. Våra observationer visar att barnen värnar mycket om sina lekar och sitt interaktionsutrymme och släpper sällan in andra barn i leken. Detta gäller speciellt de äldre barnen på förskolan. Vårt resultat visar också att pedagogernas delaktighet inte var särskilt stor under de dagar vi var på förskolan. Diskussion Med utgångspunkt i vårt resultat och med inslag från tidigare forskning och våra egna tankar och åsikter, har vi diskuterat barnens samspel och kommunikation i leken. Vi tar också upp hur pedagogerna deltar i barnens lek. Vår undersökning visar att pedagogernas roll är viktig i barns lek. De kan hjäl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Ja e din kompis" ­ en studie om hur barn kommunicerar och samspelar i lek.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   "Ja e din kompis" ­ en studie om hur barn kommunicerar och samspelar i lek.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30008 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×