Läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv - Fallstudie på en skola i Nya Zeeland

2204 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: I Sverige har det uppmärksammats då och då att elever lämnar grundskolan utan att ha lärt sig läsa. Nya Zeeland förknippas ofta med en framgångsrik läs- och skrivundervisning, och därför känns det givande att ha fått ta del av deras sätt att undervisa och samtidigt utveckla min egen kompetens inom området. Syfte: Syftet med mitt examensarbete är att fördjupa mig i Nya Zeelands läs- och skrivundervisning samt se hur lärarna utformar undervisningen. Mina frågeställningar är: Skulle man kunna förstå Nya Zeelands framgångsrika läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett speciellt teoretiskt perspektiv om lärande? Vilka teorier om läs- och skrivutveckling bygger undervisningen på? Hur uppfattar lärare att barn lär sig läsa och skriva, och hur möter de barn i deras läs- och skrivutveckling? Metod: Jag har använt mig av en kombination av kvalitativa intervjuer och observationer. Datainsamlingen skedde under ett drygt två veckor långt studiebesök på en skola i Nya Zeeland. Där besökte jag fem lärare i deras klassrum och observerade deras undervisning samt utförde intervjuerna. Resultat: Resultatet visar att det i Nya Zeelands läs- och skrivundervisning finns tydliga spår av ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt att undervisningen bygger på flera olika teorier om läs- och skrivutveckling. Jag uppmärksammade fördelen med att lärarna inte låser sig vid en teori utan kombinerar teorin om avkodning och helspråkssyn. Lärarna utformar en undervisning som präglas av ett socialt samspel barnen emellan, lärande i meningsfulla sammanhang, lustfyllda aktiviteter och de bygger vidare på barnens tidigare erfarenheter. Därtill fokuseras på att barnen ska lära sig den alfabeti...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv - Fallstudie på en skola i Nya Zeeland

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Läs- och skrivundervisning mot bakgrund av ett sociokulturellt perspektiv - Fallstudie på en skola i Nya Zeeland
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30009 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×