Många av de europeiska järnvägsbolagen håller på eller har gått över till
att använda GSM-R teknologi för kontakt med sina tåg och personal. Förut
användes enklare sätt för att hålla kontakt med tåg, till exempel sändare
nedgrävda längs rälsen och visuella tavlor. På det viset kunde tågen
positionsbestämmas och föraren kunde kontaktas.
När ett modernare system skulle byggas kom man fram till att GSM-R
standarden skulle konstrueras. Vad innebär egentligen GSM-R standarden? Jo,
det är en utbyggnad av GSM-nätet och opererar på frekvenserna 876 - 880 MHz
och 921 - 925 MHz. Säkerhet har varit en viktig hörnsten när nätet
konstruerats, täckningen ska ligga på hela 99.5%. Dessutom finns det
väldigt många krav på utrustningen, ett SMS måste exempelvis vara framme på
30 sekunder. Utöver detta har fler funktioner lagts till, bland annat
flerpartssamtal och möjligheten att ringa upp olika funktioner istället för
olika telefoner så att man kan ringa alla banarbetare längs en specifik räls
eller all tågpersonal på ett specifikt tåg.
All denna säkerhet är bra, men hur kan man förebygga risken att ett tåg
tappar täckningen? Hur ska testen gå till väga för att man ska kunna
säkerställa möjligheten att ringa från tågen i en verklig situation? Detta
är den frågeställning och de problemområden som vi fick på vårt bord att
designa en lösning till.
GSM-nätet har många olika testbäddar för att undersöka sändningsstyrka, QoS-
meddelanden mm. Däremot anses GSM-R marknaden vara för liten för att de
större operatörerna ska ta fram en specifik testbädd som kan kontrollera
alla extra funktioner och säkerhetsparametrar specifikt för GSM-R.
Vår design är en mångsidig testprobe, med en GSM-R mobil och en GPS
inkopplad, vilken kan övervaka proben och testa parametrar i det luftburna
interfacet samt testa nätets stabilitet. För att implementera mångsidighet
har vi valt att dra ned intelligensen i proben och lägga över den till olika
testfall. Dessa kan i sig få tillgång till stora delar av probens resurser
och styras över en vanlig internetuppkoppling.
Vi kommer att presentera testfalls...