Internprissättning i praktiken

1581 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Då företag nått en viss storlek är det ofta vanligt med en divisionalisering av verksamheten. Detta leder ofta till att lönsamhets-ansvar delegeras vilket kräver att enheten kan påverka sina intäkter och kostna-der, det gäller för såväl interna som externa kostnader. Det finns tre huvudsak-liga internprissättningsmetoder, marknadsbaserad, kostnadsbaserad och för-handlingsbaserad. Dessa har kritiserats hårt, dock tillämpas nästan enbart dessa metoder i praktiken. Det finns ett antal olika tillvägagångssätt som baseras på de traditionella metoderna. Vi vill undersöka vilka metoder företag använder sig av i praktiken och varför. Det är också av intresse att undersöka hur intern-priser påverkar organisationer och hur de mottas i företag. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur internprissättningen tillämpas i praktiken. Vilka av de traditionella metoderna som används, varför dessa metoder valts och hur de kan påverka företagen. Avgränsningar: Uppsatsen är avgränsad till träindustrin i Sverige. Uppsatsen kommer inte att behandla interprissättningen utifrån tull- och skatteaspekten. Metod: Denna studie har bedrivits som en kvalitativ fallstudie där semistruktu-rerade intervjuer utförts via telefon med tre företag i olika storlek inom träin-dustrin. Urvalet av intervjuobjekt består av personer i ledande ställning i före-tagen, då de kan ge bra information och är relativt opartiska. Resultat och slutsatser: De undersökta företagen i denna studie tillämpar marknadsbaserad internprissättning för sina kärnprodukter, och metoden kompletteras med förhandlingsbaserad metod i samtliga företag. Att företagen tillämpar marknadsbaserad internprissättning beror förmodligen på att det an-ses som den bästa metoden om ett företag har möjlighet till att praktisera den. Företagen har möjlighet till detta då deras produkter är standardiserade pro-dukter som befinner sig på en aktiv marknad med marknadspriser. Det finns i motsägelse till teorin inte i något av företagen restriktioner över hur mycket enheterna ska sälja internt respektive externt. Det tillämpas även internhandel i mindre utsträckning vilken är baserad p...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Internprissättning i praktiken

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Internprissättning i praktiken
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30159 [2024-05-15]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×