Sammanfattning
Abstract
Titel: Strävan för företaget Karlskrona Musikfest att uppnå maximal
publiktillströmning – En analys av Nyårsrevyn DNA 2003/04 och dess promotionmix
Title: The Company Karlskrona Musikfest´s efforts to reach maximum attendance –
An analysis of the New Years review DNA 2003/04 and their promotion mix.
Författare/Authors: Carina Assarsson & Ing-Marie Åkesson-Blomberg
Handledare/Supervisor: Tom Michel
Institution: Institutionen för Ekonomi och Management, Blekinge Tekniska
Högskola
Department: Department of Business Administration, Blekinge Institute of
Technology
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng
Course: Bachelor thesis in Business Administration, 10 credits.
Syfte: Studien undersöker hur Karlskrona Musikfest har marknadsfört Nyårsrevyn
och om den valda promotionmixen var bra. Undersökningen svarar även på frågan
om vilken ålderskategori som främst tilltalas av Nyårsrevyn. Slutligen så ger
den en bättre förståelse för liknande evenemangs promotionmixer.
Purpose: The study examines how the New Years review in Karlskrona markets
their show and if their promotionmix has been successful. The study also
answers the question of which age group the review interests. Finally it will
give a better understanding for other arrangements to their advertising and
promotion mixes.
Metod: Undersökningen är en deduktiv och kvantitativ fallstudie. Den har också
en kvalitativ ansats, då intervjuer med producenten för nyårsrevyn genomförts.
Method: The study is a case study and it’s deductive and quantitative. Because
of the meeting with the producer, it is also a bit qualitative.
Slutsatser: De slutsatser författarna kommit fram till genom studien är att
företaget Karlskrona Musikfest som producerar Nyårsrevyn, genom sin nysatsning
på TV reklam använt sig av en bra promotionmix. Den mest uppmärksammande
reklamen var i nämnd ordning, annonsering, TV reklam och affischering. Denna
rangordning stämmer väl överens med vilken reklam som nyårsrevyns publik
tilltalas av. Åldern på revypubliken visade sig vara förhållandevis hög och
revyn attraherar inte den unga publiken i så stor utsträckning. Åtminstone inte
de som är under 40 år. Om evenemanget önskar ändra sin målgrupp och försöka
attrahera även de yngre åldersgrupperna i framtiden behöver företaget
förmodligen se över sin promotionmix och troligtvis satsa ännu mer kapital på
marknadsföringen.
Results: The study concludes that the company who arranges the review had an
effective mix of advertising, the decision to include the TV-commercials
happened to be a good choice. Those types of advertising that were most
noticed, was advertising in a newspaper, TV-commercials and posters. When it
came to acceptable advertising the same order did appe...