Belting - en studie av hur en sångteknik beskrivs och används

1711 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsens syfte var att utforska och definiera belting, den kontroversiella sångtekniken som kommit att bli allt mer vanlig och använd bland sångare, som ett resultat av ett ökat intresse och flöde av populärmusik i vårt samhälle. Syftet var också att studera hur denna teknik används av sångpedagoger i deras arbete. Denna kvalitativa undersökning är baserad på litteraturstudier inom röstfysiologi och röstens funktion, och specifika teorier angående belting. Den grundar sig även på intervjuer av sångpedagoger som använder belting i sitt vardagliga arbete, både som pedagoger och som sångare. Resultaten visar att belting kan ses som en röstfunktion eller som en utvidgning av det låga registret, eller som en blandning av båda. Beroende på vilken teori man väljer att följa utformar sig sångundervisningen olika. Den vanligaste definitionen av belting härstammar från Jo Estill, en forskare inom sångteknik, som ägnat mycket tid till att utforska moderna sångtekniker såsom belting. Denna studie visar att hennes definition av belting och den undervisningsmetod hon använder verkar vara bäst fungerande. Ett utmärkande element för belting är det lutade ringbrosket, som tillsammans med andra basala funktioner i rösten åstadkommer belten. För att åstadkomma en säker belt, och undvika skador på stämbanden, bör man använda en metod baserad på kunskap om röstens anatomi och funktion såsom den definierad av Jo Estill. Title: Belting - a study of the definition and usage of a voice technique. The purpose of this essay is to explore and define belting, the controversial singing techinque which is becoming more common and used among singers, as a result of the increased interest and flow of popular music in our society. It is also my purpose to study how this technique is being taught and used by voice teachers. The research has been conducted in a qualitative manner and is based on a study of the literature concerning voice production, vocal anatomy, as well as the specific theories of belting. The research is also based on interviews of voice teachers who use belting in their daily practice, both as singers and voice teachers. The results show that belting can be viewed either as a vocal quality or as an extension of the lower voice register, or as a mixture of both. Depending on which theory one chooses the vocal training differs. The most common definition of belting stems from Jo Estill, a vocal researcher, who has dedicated much of her studies to modern singing and vocal techniques such as belting. Her definition of belting and method of teaching the technique seems to be the most effective, and involves th...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Belting - en studie av hur en sångteknik beskrivs och används

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Belting - en studie av hur en sångteknik beskrivs och används
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30326 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×