Elevers olika strategier vid problemlösning i matematik : En kvalitativ studie i årskurs 3

1923 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med studien var att ta reda på vilka strategier elever väljer när de ska lösaett matematiskt problem. Vi genomförde en observation och nio individuellaintervjuer med elever i årskurs 3. De fick lösa ett matematiskt problem somobserverades. Utifrån elevernas lösningar genomförde vi sedan intervjuer för attta reda på vilka strategier de valt att använda för att lösa problemet. Resultatet avelevernas lösningar visade på flera olika lösningsstrategier. Dessa delades in iyttre och inre representationer. Strategier som bilder, grafiska framställningar ochmatematiska symboler (siffror) hör till de yttre representationerna, då de består avkonkreta bilder som eleverna måste se framför sig på papper när de lösermatematiska problem. Huvudräkning, automatiserad kunskap och ”tänkande” ärsamtliga strategier som tillhör de inre representationsformerna. Med inrerepresentationer menar vi det som sker i huvudet, det eleverna inte behöver seframför sig för att kunna lösa problemet. Vi fann att elevlösningarna innehöllkombinationer av flera olika strategier. Vilken eller vilka strategier eleven änväljer till sin problemlösning är det oundvikligt att använda sig av någon form avinre representationsform, för att tänka måste alla göra oberoende av vilkenlösningsstrategi som väljs och hur duktiga problemlösare eleverna än är. Näreleverna är unga kan det vara svårt och ovant för dem att skriftligt redovisa hurlösningsprocess...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Elevers olika strategier vid problemlösning i matematik : En kvalitativ studie i årskurs 3

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Elevers olika strategier vid problemlösning i matematik : En kvalitativ studie i årskurs 3
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30327 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×