En utvidgning av handelssystemet för utsläppsrätter: konsekvenser för kostnadsstrukturen hos SSAB

930 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna uppsats syfte är att undersöka hur en utvidgning av det europeiska systemet för handel med utsläppsrätter påverkar kostnadsstrukturen hos SSAB. Transportsektorn inom EU och Sverige står för en betydande andel av de totala utsläppen av koldioxid och lämpar sig bra för att bygga ut systemet med. Sverige kan välja att antingen själva inkludera Sveriges transportsektor i handelssystemet eller så inkluderas hela den europeiska transportsektorn i systemet. SSAB är det företag i Sverige som släpper ut mest koldioxid av de företag som ingår i handelssystemet. Hur ett inkluderande av transportsektorn påverkar SSAB:s kostnader bestäms i stor utsträckning av om de existerande skatterna på transportsektorn avskaffas eller ej. När transportsektorn inkluderas i handelssystemet så påverkar detta SSAB på ett flertal sätt, i uppsatsen analyseras dock fyra frågeställningar vilka lyder under fyra olika scenarier. I scenario ett antas att Sverige ensamma inkluderar transportsektorn i handelssystemet och behåller de existerande skatterna. Resultaten av analysen visar att den svenska transportsektorn inte påverkar priset på utsläppsrätter. SSAB kan om regleraren så väljer tilldelas extra utsläppsrätter. Dock så ökar bränslepriserna och detta påverkar SSAB:s kostnadsbild negativt. Scenario två skiljer sig från scenario 1 genom att Sverige avskaffar koldioxidskatten på bränsle. Avskaffandet av skatten sänker bränslepriset och därigenom SSAB:s transportkostnader. Däremot så bidrar transportsektorn inte längre till någon reduktion av de svenska koldioxidutsläppen och därigenom måste övriga sektorer reducera mer för att Sverige ska uppfylla sitt krav från bördesfördelningen. I scenario 3 så införlivas hela den europeiska transportsektorn i handelssystemet och skatterna på transportsektorn lämnas oberörda. Resultaten visar att priset på utsläppsrätter sjunker. Transportkostnaderna ökar, dock inte i samma omfattning som i scenario 1. Tilldelningen utsläppsrätter ökar för övriga sektorer när en större del av de totala utsläppen nu ingår i handelssystemet. I scenario 4 så tas koldioxidskatterna bort från EU:s transportse...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: En utvidgning av handelssystemet för utsläppsrätter: konsekvenser för kostnadsstrukturen hos SSAB

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   En utvidgning av handelssystemet för utsläppsrätter: konsekvenser för kostnadsstrukturen hos SSAB
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30336 [2024-04-30]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×