Hennes & Mauritz

30301 visningar
uppladdat: 2004-05-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bo Pettersson är författaren till boken HM Handelsmännen. I boken skildrar författaren HM och jag hade nu tänkt göra en kort recension av bokens handling för att ni lättare skall kunna följa med i resonemanget senare delar. Resonemanget och även syftet med denna uppgift är att jag skall analysera de viktigaste insatserna som Stefan Persson gjorde för att utveckla företaget. Till sist skall jag försöka mig på att beskriva HM: s företagskultur och dess organisation. Det skall jag göra genom att besvara frågan: Vad vill de ”stå för”?

Den 21 januari år 1917 är året då Erling Persson föds. Han, Erling Persson, föds i Stora Tuna i Borlänge och inte visste Sverige att denna gosse skulle bli en av världens största företagsprofiler. Inte visste vi att Erling Perssons modeföretag skulle vara välkänt och väletablerat över hela världen 50 år efter starten, år 1947 i en gammal fiskbutik i Västerås. Dock var det inte med HM som Erling Persson började sin företagarkarriär. Han började nämligen, redan 1943, med företaget Penn-specialisten. Penn-specialisten kunde dock se sig omsprungna efter åtta års existens för Hennes (år 1955). Då omsatte Hennes mer och blev på så sätt större. Sedan Hennes, som det hette förr, första öppning 1947 har det bara rullat på med butiker i Sverige som efter hand spridit sig utanför Sveriges gränser. Under Erling Perssons VD innehav skedde detta i relativt fort tempo: Norge 1964, Danmark 1967, Schweiz 1978 och Tyskland 1980. Trots dessa många öppningar, både i utlandet samt oräkneliga inom Sveriges gränser hann Erling Persson med en handfull andra genialiska drag, bland annat uppköpandet av Mauritz Widforss 1965, lanseringen av herrkläder (Mauritz) 1969, lansering av barnkläder 1973, den omtalade börsintroduktionen 1974, lanseringen av Impuls (ungdomskläder) 1977 och uppköpandet av Rowells (postorder) 1980. 1982, vid 65 års ålder, väljer Erling Persson att överlåta företaget och röstmajoriteten till sin son Stefan Persson (född 1947). Stefan Persson som då är 32 år får hålla i rodret för det, redan då, enorma klädesföretaget. Erling Perssons son förvaltar företaget väl och utför ytterligare öppningar i utlandet och genomför likaså genialiska handlingar för att stärka familjeföretagets position på markanden. Viktig föryngring i styrelsen och på andra ledande positioner inom företaget sker under Stefan Perssons tid vid VD posten. Stefan Persson hade ärvt sin fars sinne för goda affärslägen, goda affärskontakter, goda medarbetare och god inflytelse, vilket visade sig under hans 26 år vid beslutningsfattandet. Efter de 26 åren, år 1998, valde han att överge VD posten för att kontrollera företaget som styrelseordförande. Han lämnade då över stafettpinnen till Fabian Månsson som dock blev ett bottennapp, för redan efter två år i täten tappade Månsson stinget och skrev under för ett toppjobb från Internetföretaget Spray. Samma period och samma år, 2000, som Fabian Månsson valde att avgå öppnades Hennes och Mauritz första butik i USA. Dansken Rolf Eriksen blev då den som avlöste Fabian Månsson år 2000.

Boken var otroligt intressant, men hade en tendens att ha otroligt mycket liknande information i vissa kapitel. Jag tror att huvudbudskapet med boken är att det behövs mycket slit för att nå toppen, vilket visas i de många uppoffringarna både Erling och Stefan Persson har fått göra för företaget. Jag tror även att ett budskap är att man skall vara lojal för det lönar sig i längden. Vilket inom HM visade sig genom att de lojala medarbetarna nådde höga positioner inom företaget, en hängiven designer kunde komma att bli designchef för ett helt land.

För att nu gå vidare i denna uppgift om Bo Peterssons bok HM Handelsmännen, hade jag som ni kunde utläsa tidigare tänkt att kika närmare på Stefan Perssons insatser under sin tid som VD. Jag hade tänkt ta upp tre mycket väsentliga punkter. För trots att affärsgeniet och entreprenören Erling Persson avgick som VD 1982 så har företaget fortsatt utvecklas till ett globalt miljardföretag. Då bevisas det att sonen Stefan Persson har gjort en hel del viktiga insatser för företaget, bland annat: åtskilliga utlandsetableringar, förnyning/föryngring i diverse delar i och kring företaget och sist men inte minst VD överlåtandet. Jag hade tänkt börja med den förstnämnda; utlandsetableringar. Det är ingen hemlighet att Hennes och Mauritz finns på de flesta platser runt om i världen och det finns otroligt många butiker, 945 stycken. Stefan Persson lyckades inte bara att införskaffa bra affärslägen utan även till relativt förmånliga hyror och policyn att inte äga fastigheter själv håller i sig ännu, detta för att lättas kunna flytta butiker utan att behöva sälja egendom. Med enormt mycket kontakter i fastighetsbranschen lyckades Stefan Persson hyra in sig i 11 butiker, med attraktiva lägen, i Nederländerna under ett och samma år (1989). Denna ”masshyrning” av egendomar anser jag visar på sonen Perssons sinne för finkänslighet. Att avvakta och slå till direkt när ett gott och attraktivt erbjudande ges är en viktig ingrediens för en ledare, att vara steget före med hjälp av kontakter. Nämnas bör även göras att H&M öppnade i Belgien, öppning i Österrike, öppning i Finland (alla med samma höga standard på butikslägen).

För att sedan raskt gå över på förningarna och föryngringarna i och kring företaget kan exempelvis namnet Margareta van den Bosch nämnas. Efter att chefavhopp i Tyskland anställdes kvickt den otroligt ambitiösa och kunniga van den Bosch. Jan Jacobsson (född 1951) blev ivägskickad till Hongkong för att ”av en slump” stöta på Stefan Persson som fattade tycke och blev för Stefan Persson vad Inge Stjernquist varit för Erling Persson. Ytterligare nya kontakter knöts när en förändring av styrelsen skedde och de gamla kapphästarna lämnade banan för nya ivriga ”ungdomar”. Det knöts även en hel del nya kontakter inom fastighetsbranschen för att föryngra. Föryngringen gick väl i hamn, vilket bland annat visar sig i den tidigare nämnda ”masshyrningen” i Nederländerna.

För att avsluta denna beskrivning av Stefan Perssons lysande VD karriär hade jag tänkt ta upp det sista hans VD karriär inbegrep, nämligen utpekandet av en ny VD. Efter 16 år ansåg sig Stefan Persson ha gjort sitt som VD inom Hennes och Mauritz och avsatte sig och Fabian Månsson utsågs till VD. Fabian Månsson tog det stora steget, som innebar att utveckla företaget ytterligare för att det skulle kunna etablera sig på den amerikanska marknaden. Det var ett otroligt stort beslut att utnämna Fabian Månsson till VD, som efter två år visade sig vara ett av de mycket få fel Stefan Persson har/hade på sin fingertoppskänsla. För att citera Bo Petersson: ”Det väcker också frågor om Perssons självinstinkt och förståelse av det egna företaget. Månssons påstått dåliga uthållighet och bristande beslutskraft kan ju falla tillbaka på Persson själv (som felbedömde Månsson), en oklar rollfördelning eller rentav den företagskultur som Månsson var en produkt av. H&M-andan har kanske inte varit den idealiska atmosfären för att fostra starka VD:ar – om det nu var en sådan som Persson ville ha.” Jag anser dock att Fabian Månsson hade en stor roll, i kuliss arbetet, när Hennes och Mauritz slog upp dörrarna för deras första butik på Fifth Avenue (Manhattan). Månssons avhopp kom självklart som en överraskning, men Stefan Persson rubbade inte en tum på sina principer ”att en chef som börjat snegla på andra arbetsplatser måste bytas ut så fort som


möjligt”. Stefan Persson bet i det sura äpplet och godkände avskedsansökan. Dagen efter Fabian Månssons uppsägning beslutade Hennes och Mauritz styrelse att Danmarkschefen Rolf Eriksen skulle få axla ansvaret som VD. Han däremot har hittills gjort strålande insatser för företaget. För att ta ett exempel kan nämnas att han var med vid öppningen för den första Hennes och Mauritz butiken i USA och nu är butiksantalet uppe i 60 stycken. Jag tycker att siffrorna talar för sig själv och för att förtydliga hans roll i företaget så planerar Hennes och Mauritz att öppna 140 butiker år 2004, varav två stycken på Hennes och Mauritz helt nya marknad - Slovenien. Jag anser att jag bara behöver säga att om Stefan Persson misstolkade Fabian Månsson så kompenserades det av hans efterföljare, Rolf Eriksen.

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hennes & Mauritz

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-05-23]   Hennes & Mauritz
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3049 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×