Leijonborg och Björklund -vs- Granath - Skola, kunskap, elev och lärare i Skolstart. Dags för en ny skolpolitik och Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok

1597 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att kartlägga förhållningssätt och idéer i centrala frågor som har betydelse för synen på skolan, i Lars Leijonborg och Jan Björklund respektive Gunilla Granath böcker Skolstart. Dags för en ny skolpolitik respektive Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok , samt att jämföra deras respektive syn på skolan. Huvudfrågorna lyder: 1 Hur ser Leijonborg och Björklund respektive Granath i sina böcker på: skolan, kunskap, läraren, samt eleven? En jämförelse mellan Leijonborgs och Björklunds och Granaths respektive syn på skolan. Metod och material: Metoden i studien är en deskriptiv, systematiserande och jämförande, idé- och aktörscentrerad textanalys. Materialet är de ovan nämnda böckerna. Resultat: Resultatet visar att Leijonborg och Björklund menar att skolan finns för att överföra kunskaper och därigenom ge eleverna förutsättningar inför framtiden samt skapa likvärdighet i samhället. Som medel propagerar de för en konsekvent mål- och resultatstyrning. Kunskaper ser de som något som kan utveckla människor. De viktigaste kunskaperna menar de är färdigheterna läsning, skrivning och räkning, följda av kunskaper ur "vår gemensamma allmänbildning". I sin lärarsyn lyfter de fram läraryrkets professionalitet, betydelsen av ämneskunskaper och lärarens aktiva roll. Elevens roll i skolan menar de är att bilda sig. Granath menar att skolan främst är till för att eleverna ska se sammanhang i tillvaron, finna sig själva och få möjlighet till eget kreativt skapande. Den kunskap som Granath ser som viktigast är att finna de dolda sammanhangen i tillvaron för att kunna ta ställning i samhällsfrågor. I hennes lärarsyn är det viktigaste vem läraren är som person, lärarens psykologiska kompetens. Elever, ser Granath som hela personer och deras roll i skolan som en möjlighet att gå på djupet av de stora sammanhangen i tillvaron och i sig själv. Jämförelsen mellan skolsynerna visar att både Leijonborgs och Björklunds och Granaths skolsyn fokuserar eleven, men Leijonborg och Björklund mer på kunskaper för framtiden och Granath mer på personlig utveckling här och nu. Kunskaper som är viktiga för Leijonbor...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Leijonborg och Björklund -vs- Granath - Skola, kunskap, elev och lärare i Skolstart. Dags för en ny skolpolitik och Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Leijonborg och Björklund -vs- Granath - Skola, kunskap, elev och lärare i Skolstart. Dags för en ny skolpolitik och Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30646 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×