Motivation i lärandet

2260 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna C-uppsats är att belysa ett antal pedagogiska och psykologiska teorier och metoder relaterat till motivation i lärandet. Uppsatsen är baserad på litteraturstudier samt svaret på en öppen fråga från en enkätundersökning. Frågeställningen löd: När tycker du att det är roligt i skolarbetet? (När känner du dig motiverad till att arbeta i skolan)? Enkäten besvarades av 60 elever födda år 1990, 1991 och 1992 (29 pojkar och 31 flickor). Sammanfattningsvis visar litteraturstudien att motivation handlar om hur känslor, tankar och förnuft flätas ihop och ger färg och glöd åt de handlingar vi utför. Det ligger känslor och förväntningar inför en aktivitet, de följer med medan vi utför aktiviteten och det lägger sig som en slöja runt minnet av handlingen. Motivation är det som orsakar aktivitet hos individen, det som håller denna aktivitet vid liv och det som ger den mål och mening. Motivation är det centrala när det gäller att förstå mänskligt beteende. Litteraturstudien visade vidare att motivation kan definieras som en inre och yttre motivation. Den yttre motivationen beskrivs som en önskan att uppnå belöning det vill säga ett mål av något slag. Den inre motivationen grundar sig på en önskan om själva aktiviteten, inlärningen, arbetsprocessen eller resultat av aktiviteten. En hög nivå av intensivt beteende kan vara resultat av högre nivå av motivation. När tillräckligt med motivation finns skapas ett beteende. Resultatet av enkätudersökningen stödjer litteraturstudiens resultat genom att visa på betydelse av både inre och yttre motivationsfaktorer som har betydelse för eleverna. De flesta svaren i enkätundersökningen relateras till "pedagogisk miljö". Svar av kategorin "yttre motivation" var något vanligare, troligen beroende på att det är lättare för eleverna att beskriva yttre än inre faktorer. Den viktigaste motivationsfaktorn är "favoritämne", vilket kan ses som både en yttre och inre motivationsfaktor. Yttre när läraren låter eleverna välja ämne fritt och inre i den ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Motivation i lärandet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Motivation i lärandet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=30734 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×