IT-satsningen i skolan : en studie av effekterna efter ITiS : och Motala kommuns systemskifte i två faser

1538 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna rapport granskar processen kring hur ett systeminförande och systemskifte kan gå till och vad som bör beaktas extra i samband med detta. Som exempel studeras Motala kommun och det systemskifte som genomfördes under 2004 samt ITiS som var en statlig satsning för att öka tillgången och sprida kunskaper kring IT i Sveriges skolor.Själva systemförändringsprocessen består egentligen av tre delar: beslutsfattandet, införandet och det fortsatta användandet. I beslutsfattandet ingår både den första granskningen och utvärderingen av möjliga alternativ samt själva sättet som beslutet sedan tas på. Vid införandet finns det mycket som bör ligga i fokus för att minimera problem. En bra planering och ett genomförande som följer denna planering verkar vara ett bra utgångsläge för en lyckad implementering. Det som är viktigt att inte glömma bort är att införandet inte bara handlar om att få tekniken att fungera utan även att systemet passar ihop med användarna och de arbetsuppgifter som ska utföras samt att rätt resurser i form av tid och utbildning tilldelas. Det fortsatta användandet av systemet hänger till stor del på om det nya systemet blir väl förankrat hos användarna. Det som är viktigt är därför att ge tydliga motiv till varför förändringen skedde samt ge stöd och utbildning under lång tid – kanske till och med under flera år. Ett sätt kan vara att använda sig av en så kallad ”eldsjäl” som Pinto (1994) uttrycker det. Denne eldsjäl kan då både sprida entusiasm och förståelse för de problem som kan uppstå i samband med förändringen.I Motala kommuns fall var det tydligt att användarna glömdes bort och att den mesta fokus låg på de tekniska bitarna. Genomförandet följde inte heller den projektplan som gjordes och utbildningen av användarna var även bristfällig. Detta systemskifte fick även till följd att flera problem uppstod och att systemet inte blev förankrat hos användarna. Med den första fasen avklarad kan de därför med utgångspunkt från de problem som uppstod genomföra förändringar infö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: IT-satsningen i skolan : en studie av effekterna efter ITiS : och Motala kommuns systemskifte i två faser

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   IT-satsningen i skolan : en studie av effekterna efter ITiS : och Motala kommuns systemskifte i två faser
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=31222 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×