Teater spelar roll i matematikundervisningen: En kvalitativ studie om hur sju lärares attityder till sin matematikundervisning påverkas genom en teaterföreställning

1856 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Studiens syfte var att påverka sju lärares attityder till sin matematikundervisning. Syftet förtydligades genom fem frågeställningar, dessa var: · Hur beskriver lärarna sin matematikundervisning? · Vad innebär matematik för lärarna? · Varifrån hämtar lärarna sin inspiration till sin matematikundervisning? · Är lärarna tillfredställda med sin matematikundervisning? · På vilket sätt påverkar en teaterföreställning lärarnas matematikundervisning? Metod Då vi själva skapade en situation för att påverka lärarnas attityder till sin matematikundervisning är studien att betrakta som aktionsforskning. Denna situation bestod av en matematikteater tillsammans med en uppföljande klassdiskussion. På vilket sätt lärarnas attityder påverkades undersöktes därefter med hjälp av en kvalitativ metod i form av frågeformulär och intervjuer. Totalt spelades teaterföreställningen i sex klasser på fem olika skolor och sju lärare besvarade frågeformulären och intervjuades. De lärare som deltog i studien arbetar alla på skolor inom Göteborgs kommun med elever från förskoleklass till och med skolår två. Resultat Vi kan se att lärarna påverkats i sina attityder till sin matematikundervisning. Det som teaterföreställningen och den efterföljande klassdiskussionen främst synliggjorde för lärarna var att många av eleverna hade en begränsad uppfattning om vad matematik är. Trots att få av lärarna var tillfredställda med sitt sätt att undervisa i ämnet matematik så kommer de antagligen inte att göra några större förändringar med anledning av vårt besök. Däremot kommer flera av lärarna att plocka in flera praktiska moment i matematikundervisningen och framförallt påvisa för eleverna att dessa praktiska moment är matematik och därmed försöka vidga elevernas uppfattning om ämnet. Den enda läraren som tidigare undervisat utan matematikbok funderar på att i vissa sammanhang börja använda sig av en sådan. Hon menar att man inte ska förkasta den form som boken har utan snarare hur man förhåller sig till den. Ingen av lä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Teater spelar roll i matematikundervisningen: En kvalitativ studie om hur sju lärares attityder till sin matematikundervisning påverkas genom en teaterföreställning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Teater spelar roll i matematikundervisningen: En kvalitativ studie om hur sju lärares attityder till sin matematikundervisning påverkas genom en teaterföreställning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=31355 [2024-05-12]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×