Delaktighetsprocessen i verksamhetssystem: fallstudie på konsultföretaget Paragon Affärsutveckling AB

842 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Miljö- och kvalitetsfrågor har under en längre tid behandlats av större företag. De senaste åren har dessa frågor även fått en märkbar betydelse för små företag. Krav på att företag kan visa upp att de jobbar aktivt med miljö- och kvalitetsfrågor kommer bland annat från kunder och allmänheten, men det kan även vara en förutsättning för att kunna växa eller hålla sig kvar på marknaden. Med hjälp av ett verksamhetssystem styrs arbetet med miljö- och kvalitetsfrågor inom företag. En framtida praktisk tillämpning av verksamhetssystemet påverkas i hög grad av hur involverade företagets medarbetare är i arbetet med verksamhetssystemet, därför är det betydelsefullt att alla medarbetare görs delaktiga i företagets verksamhetssystem. De flesta teorier förespråkar en metod där medarbetarna involveras i företagens verksamhetssystem på ett så tidigt stadium som möjligt. Konsultföretaget Paragon Affärsutveckling AB använder sig däremot av en annan metod, vilken innebär att medarbetarna blir en del av verksamhetssystemet först när 85-90 procent av verksamhetssystemet byggts upp. I det här examensarbetet var syftet att kartlägga hur konsultföretaget Paragon Affärsutveckling AB bör agera för att på bästa sätt vägleda sina kunder vid införandet av ett verksamhetssystem, med syftet att skapa delaktighet bland medarbetarna i verksamhetssystemen. Syftet är även att ta reda på hur företagsledningen hos varje kund bör agera för att underlätta medarbetares involvering i arbetet med verksamhetssystemen. För att uppfylla syftet ställde sig författaren ett antal frågor. En inledande fråga var hur Paragon Affärsutveckling AB arbetar för att vägleda en kund vid införandet av ett verksamhetssystem. För att sedan få en uppfattning om kunder till Paragon Affärsutveckling AB lyckats få sina medarbetare delaktiga i verksamhetssystemen, ställdes frågan hur kunderna upplever Paragon Affärsutveckling AB:s arbetsmetod och vilka resultat det givit. Huvudfrågan, som resulterade i att ett förslag på lösning kunde tas fram, gällde hur kundernas företagsledningar bör gå tillväga för att få sina medarbetare delaktiga i verksamhetssystemen. Frågorna har besvarats genom att kombinera olika metoder för att samla in information. Första steget bestod i att lämplig teori till ämnet lades fram. Nästa steg var att kartlägga Paragon Affärsutveckling AB:s arbetsprocess vid införande av ett verksamhetssystem hos en kund. Arbetsprocessen sammanställdes utifrån författarens observationer samt samtal med Paragon Affärsutveckling AB:s företagsledning. Kundernas åsikter sammanställdes genom en enkätundersökning utförd på ett urval av Paragon Affärsutveckling AB:s kunder. Undersökningen genererade i en del förbättringsområden, där den mest betydande var bristande engagemang och drivkraft hos kundernas företagsledningar. Ett annat förbättringsområde var att kundernas medarbetare upplevde sig vara mer delaktiga i arbetet med verksamhetssystemen än...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Delaktighetsprocessen i verksamhetssystem: fallstudie på konsultföretaget Paragon Affärsutveckling AB

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Delaktighetsprocessen i verksamhetssystem: fallstudie på konsultföretaget Paragon Affärsutveckling AB
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=31390 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×