Miljö- och kvalitetsfrågor har under en längre tid behandlats av större
företag. De senaste åren har dessa frågor även fått en märkbar betydelse för
små företag. Krav på att företag kan visa upp att de jobbar aktivt med
miljö- och kvalitetsfrågor kommer bland annat från kunder och allmänheten,
men det kan även vara en förutsättning för att kunna växa eller hålla sig
kvar på marknaden. Med hjälp av ett verksamhetssystem styrs arbetet med
miljö- och kvalitetsfrågor inom företag. En framtida praktisk tillämpning av
verksamhetssystemet påverkas i hög grad av hur involverade företagets
medarbetare är i arbetet med verksamhetssystemet, därför är det
betydelsefullt att alla medarbetare görs delaktiga i företagets
verksamhetssystem.
De flesta teorier förespråkar en metod där medarbetarna involveras i
företagens verksamhetssystem på ett så tidigt stadium som möjligt.
Konsultföretaget Paragon Affärsutveckling AB använder sig däremot av en
annan metod, vilken innebär att medarbetarna blir en del av
verksamhetssystemet först när 85-90 procent av verksamhetssystemet byggts
upp.
I det här examensarbetet var syftet att kartlägga hur konsultföretaget
Paragon Affärsutveckling AB bör agera för att på bästa sätt vägleda sina
kunder vid införandet av ett verksamhetssystem, med syftet att skapa
delaktighet bland medarbetarna i verksamhetssystemen. Syftet är även att ta
reda på hur företagsledningen hos varje kund bör agera för att underlätta
medarbetares involvering i arbetet med verksamhetssystemen.
För att uppfylla syftet ställde sig författaren ett antal frågor. En
inledande fråga var hur Paragon Affärsutveckling AB arbetar för att vägleda
en kund vid införandet av ett verksamhetssystem. För att sedan få en
uppfattning om kunder till Paragon Affärsutveckling AB lyckats få sina
medarbetare delaktiga i verksamhetssystemen, ställdes frågan hur kunderna
upplever Paragon Affärsutveckling AB:s arbetsmetod och vilka resultat det
givit. Huvudfrågan, som resulterade i att ett förslag på lösning kunde tas
fram, gällde hur kundernas företagsledningar bör gå tillväga för att få sina
medarbetare delaktiga i verksamhetssystemen.
Frågorna har besvarats genom att kombinera olika metoder för att samla in
information. Första steget bestod i att lämplig teori till ämnet lades fram.
Nästa steg var att kartlägga Paragon Affärsutveckling AB:s arbetsprocess vid
införande av ett verksamhetssystem hos en kund. Arbetsprocessen
sammanställdes utifrån författarens observationer samt samtal med Paragon
Affärsutveckling AB:s företagsledning. Kundernas åsikter sammanställdes
genom en enkätundersökning utförd på ett urval av Paragon Affärsutveckling
AB:s kunder.
Undersökningen genererade i en del förbättringsområden, där den mest
betydande var bristande engagemang och drivkraft hos kundernas
företagsledningar. Ett annat förbättringsområde var att kundernas
medarbetare upplevde sig vara mer delaktiga i arbetet med
verksamhetssystemen än...