Den stora utmaningen- en fallstudie över vikten av en gemensam värdegrund i ett detaljhandelsföretag

1 röster
1528 visningar
uppladdat: 2006-06-27
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsens titel:Den stora utmaningen ?? en fallstudie över vikten av en gemensam värdegrund i ett detaljhandelsföretag Kurs: SMA405 Examensarbete - Magisterkurs Författare:Emma Halvarsson & Agnes Sjögreen Handledare: Ã?rjan Hallgren & Sumi Park Dahlgaard Nycklord: Företagskultur, ledarskap, intern marknadsföring, kommunikation, visioner, värderingar Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera och undersöka hur en gemensam värdegrund kan bli en del av företagskulturen. Uppsatsens huvudsakliga frågeställning är: Hur implementeras och sprids visioner och värderingar på ett framgångsrikt sätt i ett detaljhandelsföretag? Metod:Det empiriska materialet samlades in utifrån en kvalitativ undersökningsmetod, med djupintervjuer som huvudsakligt tillvägagångssätt. Med hänsyn till uppsatsens syfte har vi valt att utgå ifrån en hermeneutisk forskningsansats, där tolkning utgör den huvudsakliga forskningsmetoden. Teoretisk ram:Vi använder oss av ett teoretisk ram som utgår från de tre begreppen företagskultur, ledarskap och intern marknadsföring. Dessa begrepp är viktiga delar i hur ett företags visioner samt värderingar sprids internt. De sammanfattas slutligen i uppsatsen syntes, vilken illustreras med en figur. Figuren ligger sedan till grund för analysen av det empiriska materialet. Empiri:Den empiriska undersökningen har skett vid företaget BergendahlsGruppen AB. Där har vi intervjuat personer från ledningsniå till butiksniå. BergendahlsGruppen AB bedriver partihandel och detaljhandel genom egna dotterbolag (AG´s, CityGross och EKO) samt genom samverkan med köpmannaägda butiker. Slutsats: Gemensamma värderingar och visioner är viktigt, framför allt för att det skapar riktlinjer för organisationens medlemmar. Dessa riktlinjer bidrar i sin tur till en ökad gemenskap inom organisationen, samt skapar en tydligare bild av åt vilket håll företaget vill arbeta. Att veta varför man gör...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den stora utmaningen- en fallstudie över vikten av en gemensam värdegrund i ett detaljhandelsföretag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-06-27]   Den stora utmaningen- en fallstudie över vikten av en gemensam värdegrund i ett detaljhandelsföretag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=31474 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×