Företag formar konsumenter- En dramaturgisk tolkning av SAS Scandinavian Lounge

832 visningar
uppladdat: 2002-06-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem: Företag och marknadsförare försöker finna konsumenters behov för att sedan tillfredställa dem, något som kan benämnas som det traditionella marknadsföringsperspektivet. Kritiska skolor mot detta traditionella synsätt hävdar att det är ett för smalt sätt att studera människor på. Faktorer som påverkar en konsument utelämnas och därmed blir bilden av konsumenten ofullständig. För att förstå konsumenters omgivning och hur deras behov påverkas, kan det vara av intresse att studera processen som formar dem. Vi hävdar att företag, till exempel SAS, kan ses som en av flera socialisationsagenter som formar segmentet affärsresenärer. Vi ställer oss frågan på vilket sätt företaget formar sina konsumenter. Syfte: Genom att utföra observationer avser vi att undersöka på vilket sätt SAS som företag och socialisationsagent formar sina Euro Bonus Guldmedlemmar och deras behov i SAS Scandinavian Lounge. Metod: I vår uppsats använder vi oss av en deskriptiv ansats. Vi utför en kvalitativ studie där i vilken vi genomför dolda och deltagande observationer i SAS Scandinavian Lounge. Slutpoänger: I loungen påverkas konsumenterna, precis som i ett hem, av allmänt accepterade normer, framföranden, iscensättning, roller, team och stilar. Denna påverkan sker i konsumenternas undermedvetna. Vi hävdar att vår studie kan ses i ett större sammanhang, där ett företag kan liknas vid en socialisationsagent bland flera. Detta synsätt ger en klarare bil...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Företag formar konsumenter- En dramaturgisk tolkning av SAS Scandinavian Lounge

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2002-06-04]   Företag formar konsumenter- En dramaturgisk tolkning av SAS Scandinavian Lounge
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=31711 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×