Den här magisteruppsatsen handlar om företagens sociala ansvar, CSR. Det är en fallstudie på åtta marknadsledande, svenska företag. Syftet med den här uppsatsen är att analysera konceptet CSR i de undersökta fallföretagen. Vi fokuserar på hur företagen ser på CSR och hur och varför de involverar personalen i detta arbete. De företag vi undersökt jobbar alla inom olika branscher. Samtliga är välkända och har en stabil position på marknaden. Ett av de undersökta företagen är en kommun, Botkyrka kommun. Detta då vi vill se ifall det är några skillnader på en arbetsplats som inte skall vara vinstdrivande i förhållande till de övriga. En kvalitativ metod ligger till bas för denna uppsats. Vi har träffat personer i ledande positioner från varje företag för en personlig intervju. Vi har även använt oss av skrivet material från företagen samt av webbaserade källor som hemsidor och artiklar. Resultatet av undersökningen visar att CSR är ett väldigt brett begrepp. På grund av avsaknad av regler och lagar kring detta är företagen fria att själva definiera begreppet och arbeta med det som de själva vill. Vilket i vissa fall tycks leda till att de lägger vikten på områden där de sedan tidigare har bra, genomarbetade policys istället för att lägga kraft och energi på nya delar. Vissa företag har exempelvis valt att arbeta med sponsring av frivilligorganisationer såsom Röda Korset, medan andra jobbar med uppförandekoder till underleverantörer och vissa lägger krutet på sina anställda i Sverige. Tidigare undersökningar har visat att en stor del av unga akademiker föredrar att jobba på välrenommerade företag med starkt socialt ansvar, framför en hög lön. Våra undersökta företag säger sig ha sett en stor skillnad i kraven från de som kallas till rekrytering idag än tidigare. Men de säger att det idag handlar betydligt mer om kompetensutveckling, avanceringsmöjligheter och extra semesterdagar än rena frågor om CSR och ...