Syftet med denna studie har varit att utifrån ett kundperspektiv utforma
ett koncept, som presenterar ett förslag på hur Street kan förändra sin
fysiska miljö, och därmed förbättra upplevelsen för besökarna. Jag har ett
kundperspektiv på studien då jag anser att det är viktigt att generera svar
som berättar vad gästerna tycker och upplever gällande den fysiska miljön
och inte vad producenterna tror att kunderna upplever. En intresseförfrågan
skickades ut via Streets kontaktdatabas vilket resulterade i över fyrtio
svar. Därmed hade jag möjligheten att välja ett variationsrikt och
heterogent urval. Intervjuerna genomfördes med nio av Streets besökare
vilka ställde upp frivilligt.
De teorier jag har använt i denna uppsats behandlar den fysiska miljön.
Upplevelserummet (Mossberg, 2003) och servicescape (Bitner, 1992) bidrar
med synen på den fysiska miljön som en helhet och upplevelsefälten (Pine &
Gilmore, 1999) bidrar i sin tur med synen på den fysiska miljön som en del
av en helhet. Dessutom har jag tagit del av forskning som berör de fem
sinnena och dess inverkan på en upplevelse. Jag har använt mig av teorierna
för att analysera empirin och inte för att bygga upp studien. Detta för att
undersöka hur det är i verkligheten och utifrån det forma ett koncept.
Bakgrunden till studien är att jag personligen såg ett behov av en
förändring på företaget eftersom de sänder ut tvetydiga signaler och inte
förmedlar en röd tråd i den fysiska miljön. Resultatet av studien visar att
det finns ett behov av en förändring då samtliga informanter har
kommenterat och gett förslag på hur den fysiska miljön kan förbättras.
Studien visar också att informanterna överlag är positivt inställda till
Street och att samtliga tycker förutsättningarna för förändring finns.
Generellt upplevs utomhusmiljön som mer positiv än inomhusmiljön. Jag anser
att den främsta styrkan med Street är att verksamheten är bra belägen samt
att de har ett välkänt och inarbetat varumärke. Den största svagheten är
att de inte bestämt sig för en nisch. De borde arbeta fram en ram som de
kan stå för och sedan utveckla verksam...