Företaget Streets upplevelserum: en konceptutveckling

1203 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna studie har varit att utifrån ett kundperspektiv utforma ett koncept, som presenterar ett förslag på hur Street kan förändra sin fysiska miljö, och därmed förbättra upplevelsen för besökarna. Jag har ett kundperspektiv på studien då jag anser att det är viktigt att generera svar som berättar vad gästerna tycker och upplever gällande den fysiska miljön och inte vad producenterna tror att kunderna upplever. En intresseförfrågan skickades ut via Streets kontaktdatabas vilket resulterade i över fyrtio svar. Därmed hade jag möjligheten att välja ett variationsrikt och heterogent urval. Intervjuerna genomfördes med nio av Streets besökare vilka ställde upp frivilligt. De teorier jag har använt i denna uppsats behandlar den fysiska miljön. Upplevelserummet (Mossberg, 2003) och servicescape (Bitner, 1992) bidrar med synen på den fysiska miljön som en helhet och upplevelsefälten (Pine & Gilmore, 1999) bidrar i sin tur med synen på den fysiska miljön som en del av en helhet. Dessutom har jag tagit del av forskning som berör de fem sinnena och dess inverkan på en upplevelse. Jag har använt mig av teorierna för att analysera empirin och inte för att bygga upp studien. Detta för att undersöka hur det är i verkligheten och utifrån det forma ett koncept. Bakgrunden till studien är att jag personligen såg ett behov av en förändring på företaget eftersom de sänder ut tvetydiga signaler och inte förmedlar en röd tråd i den fysiska miljön. Resultatet av studien visar att det finns ett behov av en förändring då samtliga informanter har kommenterat och gett förslag på hur den fysiska miljön kan förbättras. Studien visar också att informanterna överlag är positivt inställda till Street och att samtliga tycker förutsättningarna för förändring finns. Generellt upplevs utomhusmiljön som mer positiv än inomhusmiljön. Jag anser att den främsta styrkan med Street är att verksamheten är bra belägen samt att de har ett välkänt och inarbetat varumärke. Den största svagheten är att de inte bestämt sig för en nisch. De borde arbeta fram en ram som de kan stå för och sedan utveckla verksam...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Företaget Streets upplevelserum: en konceptutveckling

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Företaget Streets upplevelserum: en konceptutveckling
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=31792 [2024-05-07]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×