Hedersmord och Islam

3 röster
21608 visningar
uppladdat: 2004-05-27
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den 24 juni 1999 mördas 19-åriga Pela Atroshi av sin egen far och tre farbröder under en semesterresa till familjens hembygd i norra Irak. Den 21 januari 2002 mördas 26-åriga Fadime Sahindal, också hon av sin egen far, i samband med ett besök hos familjen i Uppsala.
Dessa tragiska händelser har fått benämningen hedersmord; grova våldsdåd utförda av en eller flera nära släktingar till offret i syfte att återupprätta en påstådd skadad familjeheder och status i samhällsstrukturen. Är dessa mord rättfärdigade inom Islam; en för oss ganska främmande religion - , eller är de rester av ett länge svunnet, primitivt, extrempatriarkaliskt samhälle som envist följer efter in i våra dagar?

När européerna började ge sig ut på upptäcktsresor och när senare kolonialismen inträdde, förflyttades maktbalansen i världen och muslimerna miste den dominans de haft under många år. Det ledde till att många muslimska ledare på 17- och 1800-talen strävade för att återupprätta Islams betydelse med en alltmer negativ inställning till gängse västerländska levnadssätt och traditioner. Nuförtiden orsakar svåra ekonomiska och sociala motsättningar en alltmer ökande migration inom den muslimska världen, vilket medför att Islam nu är Europas andra största religion och detta gäller även för Sverige. Det leder till att vissa vill anpassa sig, medan andra håller hårt vid gamla traditioner och därför finner föredöme för sitt handlande i vissa förislamiska kulturer.
Under förislamiska tidevarv i det gamla Arabien betraktades kvinnan mer som en handelsvara som kunde köpas, bytas, ges bort och ärvas. Maken kunde ha obegränsat antal äktenskap utan att det medförde några förpliktelser och det var också vanligt att man dödade bebisar av kvinnligt kön.
Islam gav kvinnan en ställning på samhällstegen genom att ge henne rättigheter och skyldigheter och hon gavs även tillgång till utbildning och yrkesutövning.
Men när så Islam utbredde sig över allt större områden började den ursprungliga religionen genomsyras av lokala gamla traditioner och seder, av vilka några hängt med ända in i våra dagar.
Av denna förhållandevis enkla anledning är det svårt att skilja på vad som egentligen är koranens ursprungliga budskap och vad som är lokala gamla traditioner.

Några exempel på dessa gamla traditioner som även idag märks bland många muslimer är kvinnlig omskärelse och muslimska mäns rätt att bestämma helt och fullt över kvinnornas liv.
I majoriteten av alla muslimska samhällen tillåts kvinnan inte bestämma över sin egen livssituation. Hon blir strängt uppfostrad till att vara en vacker, undergiven, behagfull varelse som förtjänar sin heder genom att vara först sin fader, familj och sedan sin man till belåtenhet.
Det som alltså karaktäriserar kvinnan i Islam är i första hand hennes omyndighet och också hennes roll som helt begränsas till familjen.
Kvinnans ställning, som alltid är lägre än mannens, ger automatiskt mannen en högre ställning om kvinnan samtidigt förefaller vara helt styrd av mannen, samt om hon genomför sina uppgifter väl. Denna makt och status ger i slutändan en uppfattning om familjens heder. Om alla familjemedlemmar lever sin roll fullt ut och om det även ser ut så mot omvärlden, så anses familjens heder vara stor.
Det är oftast i sådana familjer där man ser väldigt strängt på dessa uppgifter och roller som den s.k. hedersbrottsligheten har sina starkaste fästen. I samhällen där sammanhållningen inom den egna gruppen är avgörande för gruppens inflytande gentemot andra.

Många bud inom Islam ger männen förtur framför kvinnorna och kan nästan direkt räknas till kvinnornas nackdel. Mansboten t.ex. halveras om den dräpta är en kvinna, två kvinnors vittnesmål motsvarar en mans, syster ärver hälften mot bror. Allt detta samt buden om anständig klädsel och anständigt uppförande för kvinnor gör att männen praktiskt taget kan styra kvinnorna hur de vill, samt även förbjuda dem att lämna hemmet.

Många hävdar att den traditionella muslimska rättens regelsystem egentligen är en feltolkning av Koranen eftersom skriften egentligen förespråkar jämlikhet mellan män och kvinnor, bröder och systrar, och därigenom kan sägas att hedersrelaterade brott långtifrån existerar i alla familjer.
De flesta hedersmord och andra brott som anspelar på familjens heder, begås idag ändå i grupper som bekänner sig till Islam.
Då kvinnor i sådana miljöer oftast har en mycket starkt begränsad roll i samhället, blir det mycket lättare för dem att bryta mot de uppsatta etiska och moraliska reglerna som finns. Det gör att de hedersrelaterade brotten begås av män mot kvinnor, och det är de män vars heder berörs som oftast utför dessa illgärningar.
Att säga att hederskulturen beror på religiösa faktorer är frestande enkelt, för det råder delade meningar om huruvida det finns stöd för hedersmord i koranen eller i den islamiska lagen, sharia. Dessutom har man återfunnit denna hedersrelaterade brottslighet även inom kristendomen och hinduismen. Man kan istället säga att dessa brott är kulturellt och individuellt betingade, men att den livsstil som vissa religioner ger gör att brotten blir mer eller mindre vanliga.

Vad är det då som gör att kvinnan måste dö om hon begått en påstådd missgärning? Vid närmare undersökningar av hedersbrott i Pakistan har man funnit att kvinnans ställning oftast är jämställd med den ställning man ger egendomar. Kvinnans mänskliga rättigheter finns därmed inte utan hon betraktas mer som en handelsvara. Minsta misstanke om otukt kan då medföra att hon förlorar sitt värde som begärlig ägodel, samt att hon tydligt visar på familjens oförmåga till kontroll och rätt uppfostran. Det är då mannens plikt som familjens överhuvud att ta bort denna oönskade varelse som kvinnan automatiskt blivit, och så sker också; oftast under press från både den manliga och kvinnliga sidan av familjen. Om man då ser till koranen finns inget egentligt stöd för denna radikala lösning på ”problemet”. Här kan man åter tydligt se de gamla förislamiska traditionerna som kommer i dagen.
Många av reglerna inom Islam är till för att skydda kvinnan. En av dessa regler är att en muslimsk man får gifta sig med en icke-muslimsk kvinna under förutsättning att hon tillhör ”bokens folk” (kristna eller judar), medan en muslimsk kvinna måste gifta sig med en muslimsk man av den anledningen att det skulle bli en för stor uppoffring för henne eftersom hon måste följa sin man och därigenom överge sin religion och familj. Kvinnan får heller inte visa hår, armar, ben eller andra avslöjande hudpartier förutom ansiktet av den anledningen att män annars kan bli frestade och därmed dra både kvinnan och sig själv i olycka.
Om kvinnan då inte lyder dessa bud går hon rakt emot vad koranen säger och är alltså inte rätt uppfostrad samtidigt som hon klart och tydligt visar trots mot familj och fäder. Därigenom har hon enligt många både förbrukat sin levnadsrätt och sin familjs heder.


Vad säger lagen om hedersbrott?
I många länder medger man strafflindring och i vissa fall, även straffrihet om brottet är hedersrelaterat. Det händer bl.a. i Marocko, Syrien, Irak och Palestinska områden. I Pakistan är dessa strafflättnader mer ett utslag av gällande sedvänjor än domar baserade på lagar och i majoriteten av dessa länder finns inte heller möjlighet till strafflättnader för kvinnor om de hänvisar till heder i mordfall.
Många muslimska ledare undviker också att ta avstånd från den här typen av brott och det gör att många ser det som att en legitimitet ges åt brotten.
Det högsta rättesnöret inom Islam är Allah, vars ord och budskap står nedskrivna i Koranen. Det är med denna skrift som med alla andra; man kan tolka den i stort sett hur man än vill vilket har gjort att vissa har en mer extrem tolkning av Islam än vad andra har och det medför att de också ser hedersmord som okej. Andra menar att Koranen och Sunna (Muhammeds sed), samt Sharia (den islamiska lagen) alltid har tolkats av män och därför har inte kvinnan fått någon direkt plats eller hög prioritet i rättvisan.

Om man nu ska försöka besvara frågan som ställdes i början av detta arbete: ”Är hedersmord rättfärdigade inom islam, eller är det en rest från ett föråldrat förislamiskt samhälle?”.
Jag har inte på något ställe hittat information som antyder rättfärdigande av dessa fruktansvärda brott, utan jag har bara hittat en anledning till varför dom finns.
Den anledningen är muslimska kvinnors låga ställning och problematiken som uppstår när muslimska ungdomar försöker anpassa sig till ett alltmer sekulariserat samhälle. Västvärldens frigjordhet stämmer illa med Islams återhållsamhet och det bäddar för problem.
Om det muslimska samhället blev mer jämställt och mer knutet till de mänskliga rättigheterna, skulle dessa brott bli färre till antalet.
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna fastslår att alla människor har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet. Alla människor har rätt att inte utsättas för tortyr eller annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning. Äktenskap må ingås endast med de blivande makarnas fria och fullständiga samtycke. Fri- och rättigheterna tillfaller alla människor utan åtskillnad av något slag, såsom ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt.
Så svaret på frågan blir nog att det extrempatriarkaliska förislamiska arabsamhället envist hänger kvar som en mörk skugga och förhindrar en välbehövlig anpassning av Islam till dagens samhällen världen ö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hedersmord och Islam

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2005-11-28

    konstigt att du inte har tagit

  • Inactive member 2006-01-07

    tack saif kalil, ma sha Allah.

Källhänvisning

Inactive member [2004-05-27]   Hedersmord och Islam
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3199 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×