Ekonomistyrning med kundfokus

865 visningar
uppladdat: 2007-02-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Hotellbranschen kännetecknas av en fokus mot intäktsmaximering då man oftast har stora fasta kostnader. Det är viktigt att generera höga intäkter men minst lika viktigt att titta på lönsamheten för olika gästsegment och relationen mellan de aktiviteter som utförs, det kundvärde som skapas och kundernas betalningsvillighet. Det finns modeller som sammankopplar företags kostnader med det kundvärde som genereras. Dessa utgår dock från företagsinterna uppfattningar om kundvärde vilket riskerar att leda till felaktiga resursallokeringsbeslut. Dessutom har dessa modeller ingen koppling till de intäkter som genereras och kundernas relativa värdering av olika aspekter av produkterbjudandet. VCMmodellen visar däremot tydligt på kunddefinierade områden i företags produkterbjudande som kunderna är beredda att betala för, varför vi ville undersöka hur väl den kan användas vid företags strategiutformning och resursallokeringsbeslut. Syfte: Syftet med denna uppsats är att genom en applicering av Value Creation Model på ett hotell undersöka modellens relevans och användbarhet för skapandet av en effektiv kundvärdestrategi inom hotellbranschen. Vidare diskuteras de anpassningar av modellen som är nödvändiga för att den ska vara användbar i denna bransch. Metod: Uppsatsen baseras på empiriskt material som inhämtats genom en kundundersökning på hotellet samt intervjuer med ledande befattningshavare. Vi har klassificerat hotellets kostnader i sådana som är relaterade till stödjande aktiviteter, värdeadderande aktiviteter och spill med fokus på utnyttjad personaltid i processerna. Dessa kostnaders relation till gästernas betalningsvillighet för olika delar av hotellets serviceerbjudande har sedan undersökts. I en kundundersökning fick gästerna värdera den relativa betydelsen av olika serviceattribut och ange sin nöjdhet med dessa. Två gästsegment identifierades innan enkäten genomfördes och avsikten med undersökningen var primärt att se för vilka kombinationer av serviceattribut och gästsegment hävstången för en potentiell intäktsökning var mest fördelaktig. Denna hävstång fås fram genom att dividera intäkterna för ett kundvärdeattribut med de värdeadderande kostnaderna för detta attribut, och är ett relativt mått på effektiviteten i ett företags värdestrategi. Resultat och slutsatser: Slutsatserna av undersökningen är att applicerbarheten av VCMmodellen är god för hotellbranschen. De två gästsegmentens relativa värdering av serviceattributen var mycket likartad, även om något enstaka attribut uppvisade större skillnader. Kostnaderna för att tillhandahålla attributen för segmenten skiljde sig dock kraftigt åt. Affärsgästsegmentet hade för samtliga kundvärdeattribut intäktsmultiplikatorer som översteg medianvärdet medan privatgästsegmentets multiplikatorer överlag understeg medianvärdet. Detta indikerar att en ökad resurstilldelning till serviceattribut utifrån affärsgästernas preferenser är att rekommendera då detta kan väntas ge positiva effekter på lönsamhet och intäkter. Samtidigt kan en minskad resursallokering till privatgästsegmentet öka vinstpotentialen för hotellet. Undersökningen visar att gästerna överlag var nöjda med hotellets s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ekonomistyrning med kundfokus

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-02-06]   Ekonomistyrning med kundfokus
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32042 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×