Ett perspektiv på matematik undervisning

1081 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Studien har fyra centrala delar. Det första var att undersöka om verksamma lärare upplever att det har skett en förändring av matematik undervisning under den tiden de har varit verksamma. Det andra är att undersöka om verksamma lärare anser att det finns skillnader mellan yngre lärare (det vill säga lärare som har varit verksamma mellan tio till femton år) och äldre lärare (det vill säga lärare som närmar sig pension). Det tredje var att undersöka lärarnas uppfattningar om hur de använder läroboken i sin undervisning. Det fjärde och sista är att jämföra två läroböcker i matematik genom att sätta en nyare lärobok i kontrast till en äldre för att hitta eventuella skillnader. Båda böckerna är skrivna för tredje året vid natur och teknik program. En annan stor skillnad är böckernas pedagogiska innehåll, där den nyare boken har ett väldigt modernt sätt att presentera innehållet med hjälp av grafer och andra illustrationer. Metod Studien använder sig av två metoder för att nå sitt resultat. Den första metoden som används för att komma åt lärarnas åsikter är en så kallad semistrukturerad intervju där informanten får svara på ett antal frågor i en bestämd följd men med kombinationer av öppna och fasta svar. Den andra metoden är en empirisk och den har används för att komma åt skillnaderna mellan de två läroböckerna. Först ges en överskits analys av skillnaderna, därefter väljs två avsnitt ut för en mer djupgående analys av hur de båda läroböckerna presenterar det aktuella området. Resultat En majoritet av lärarna ansåg att det hade skett en märkbar förändring av matematik undervisningen sedan de själva började. Samtidigt menade man på att förändringarna har skett på grund av att elevgruppernas förkunskaper drastiskt hade försämrats. Gällande skillnader mellan yngre och äldre lärare ansåg en majoritet att det inte handlade så mycket om ålder, snarare hur man var som person. Samtliga lärare var överens om lärobokens roll. De ansåg att om man hittade en bra lärobok så är den oftast genomtänkt och täcker alla kursens moment. Samtidigt tyckte de att d...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ett perspektiv på matematik undervisning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Ett perspektiv på matematik undervisning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32062 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×