Rörelseaktiviteter för lärande och arbetsmiljö : En studie av elevers och lärares upplevelser av rörelseaktiviteter som inslag i skolvardagen

1184 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kortfattad summering av studiens syfte, metod, resultat och analysDet övergripande syftet med detta arbete är att undersöka upplevelsen av vad regelbundnarörelseaktiviteters inslag i skoldagen och i klassrumsundervisningen kan betyda för elever,lärare och deras lär- och arbetsmiljö. Som underlag för den empiriska studien har Friskis &Svettis rörelseprojekt RÖRIS valts och därför kan denna studie också till viss del ses som enutvärdering av denna verksamhet. Det har varit en studie med en kvalitativ forskningsansatsdär data samlat in genom lärarintervjuer och elevenkäter, vars utformning har haft kvantitativainslag. Deltagarna i studien har varit lärare och elever som regelbundet använt sig avverktyget Röris. En litteraturstudie inom området har gjorts för att förstå och till viss delförklara de positiva upplevelser som lärare och elever har haft.Sammanfattningsvis visar resultaten på att både elever och lärare övervägande upplevtrörelseaktiviteternas inslag som något positivt med flera positiva effekter som följd. Elevernaupplever att det är roligt, de blir piggare och har lättare att koncentrera sig efteråt. Lärarnaupplever gladare och lugnare elever som har lättare att koncentrera sig. De upplever även enökad gemenskap och trivsel i gruppen samt att de själva mår bättre efter rörelseaktiviteterna.Många av lärarna upplever att motorikträning har ett samband med inlärning av att läsa ochskriva. Det finns litteratur, forskning och teorier som stöder elevernas och lärarnasupplevelser. Om rörelseaktiviteterna är en avgörande faktor till dessa upplevelser går inte attbevisa eller fastställa i denna studie. Det behövs fler studier för att påvisa om och hur fysiskaktivitet påverkar inlärning, tänkande och arbetsmiljö samt hur denna aktivitet ska utformasoch individualiseras.Många viktiga insatser kan göras av olika människor i samhället för att bidra till möjligheterför mer rörelseaktiviteter med syfta att förbättra folkhälsa och skapa y...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Rörelseaktiviteter för lärande och arbetsmiljö : En studie av elevers och lärares upplevelser av rörelseaktiviteter som inslag i skolvardagen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Rörelseaktiviteter för lärande och arbetsmiljö : En studie av elevers och lärares upplevelser av rörelseaktiviteter som inslag i skolvardagen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32210 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×