Detta examensarbete har utförts hos Liko AB i Alvik, Luleå. De säljer
främst personlyftar för rörelsehindrade människor, och deras kunder finns i
Sverige och i ett 20-tal länder till. Logistikavdelningen på Liko AB har
insett att transporter från dem till deras kunder är en viktig del i deras
arbete. I dagsläget anlitar de till största del Schenker AB för transport
och de har liten insyn i, och dålig kunskap om, den delen.
Syftet med detta arbete är att kartlägga hur transport från Liko AB till
kund fungerar i dagsläget. Det innefattar transport av produkterna till
kund samt det arbete som utförs för att det ska kunna ske, det vill säga
behandling av kundorder och förberedelse för leverans. Även avtal med
kunder och speditör, mätning av leveransprecision samt kostnader och
intäkter förknippade med transport ingår. Förslag ska ges på hur
transporterna kan förbättras med avseende på kostnad, transporttid och
leveransprecision.
Då en kund beställer produkter från Liko AB kan leverans avgå från fyra
olika platser i Sverige beroende på vad som beställs. Totalt var
fraktkostnaden vid leverans från Liko AB till kunder det senaste året 5.3
Mkr. Kunskapen om transporttider och leveransprecision finns dock inte inom
Liko AB i dagsläget eftersom Schenker AB inte tillhandahållit dem med
statistik över transporttider respektive att leveransprecisionen inte mäts.
Kartläggningen av nuläget visar att nio områden behöver analyseras och
förbättras. Dessa är transportbidrag, fraktkostnad per speditör, debitering
av frakt, transportförsäkring, leveransklausuler, innehåll i avtal med
speditör, leveransprecision, transporttid och leveransdagar.
För att sänka de administrativa kostnaderna och för att förenkla arbetet
kring fraktdebitering föreslås införande av procentuell fraktkostnad.
Vidare bör försäkringsbrevet skrivas om så att det tydligt framgår vad
försäkringen omfattar. När något händer med gods under transport är det
viktigt att det i försäkringsbrevet framgår vad som omfattas av
försäkringen för att undvika tolkningstvist med försäkringsbolaget. Den
leveransklausul Liko AB vill ska gälla med internationell kund ska de ha
skrivet i avtal och även låta det stå på andra dokument. Detta för att veta
vad som egentligen gäller vid leverans samt för att kunder inte ska kunna
ifrågasätta det. Liko AB bör avtala med internationella kunder att
leveransklausulen CIP ska gälla för att gods under transport ska vara
försäkrat men att Liko AB ändå inte står för risken. En annan
förbättringsåtgärd är att de bör ställa krav på Schenker AB som nuvarande
speditör att de ska ge statistik på transporttider eftersom det är möjligt.
Vidare bör Liko AB bör...