Upprinnelsen till detta examensarbete är att Luleå Kommun har problem med
obehörig trafik vid Sunderbyns avfallsupplag. Sunderbyns skytteklubb samt
några privata markägare har ett servitut som ger dem rätt att trafikera
vägen över avfallsupplaget i Sunderbyn. Luleå Kommun vill upphäva servitutet
i syfte att separera obehörig trafik från avfallsupplaget.
Vi har studerat olika möjligheter och problem i området samt vägt in
sakägarnas intressen, för att åstadkomma ett bra underlag för att lösa
problemet. Efter att ha jämfört några alternativa lösningar har vi beslutat
oss för att projektera det förslag som vi kallar Västra alternativet.
Västra alternativet är en ny vägsträckning som startar vid skjutbanan och
sträcker sig väster om avfallsanläggningen. En rörbro anläggs över
Småängesbäcken, även kallad Sunderbybäcken, vägen ansluter sedan mot
Holmenvägen (enskild väg 498). Holmenvägen ansluter till gamla Bodenvägen
(länsväg 590) vid järnvägsövergången.
Anledningen till att vi valt denna sträckning är att vi där finner
förhållandevis bra markförhållanden samt en trafiksäker anslutning mot det
allmänna vägnätet. Alternativet blir även ett naturligt vägval för
användarna eftersom flertalet bor i Norra och Södra Sunderbyn.
Vägen utformas 3,5 m bred med mötesplatser i en låg profil. Detta gör att
vägen sammanfaller bra med landskapsbilden i övrigt. För att åstadkomma en
låg vägkropp med hög bärighet föreslår vi en stenrik överbyggnad, enligt ett
koncept för skonsamt byggande av skogsbilvägar.
Eftersom en låg överbyggnad har lägre motstånd mot tjälnedträngning föreslår
vi att hyttsten används som förstärkningsmaterial samt att vegetationstäcket
lämnas kvar i möjligaste mån. Dessa åtgärder har tjälisoleran...