Med ett helt språk in i framtiden ­ en intervjustudie med sex lärare om en "helspråkssyn" i undervisningen

1801 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Vi är intresserade av den tidiga tal-, läs- och skrivutvecklingen och har blivit inspirerade av att arbeta utifrån en "helspråkssyn", som grundar sig i synsättet Whole Language. Vi har fått ta del av detta synsätt i vår utbildning i teorin, men vi har upplevt en brist på konkret verklighetsförankring. Vi har sett att inslag av en "helspråkssyn" finns ute i skolorna, men den visar sig bara i isolerade företeelser och sammankopplas inte medvetet med resten av undervisningen. Vi vill därför se hur detta synsätt kan omsättas i praktiken. Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka vad det innebär för vissa lärare att ha en "helspråkssyn" i sin undervisning och vad denna kan få för effekt på elevers tal-, läs- och skrivutveckling. Vi funderar också över varför inte alla lärare arbetar utifrån en "helspråkssyn". Metod: En kvalitativ metod med intervjuer som grund för att samla in data har använts. Sex intervjuer genomfördes med verksamma lärare; en förskolelärare och fem grundskolelärare. Intervjuerna har sedan analyserats för att få en inblick i och förståelse för vad en "helspråkssyn" innebär för dessa lärare. Resultat: I resultatet framkommer vad lärarna menar med en "helspråkssyn" och vad det innebär för dem i sin undervisning. Genom att utgå från meningsfullhet och sammanhang, samtal och kommunikation, skönlitteratur och elevernas erfarenheter formar lärarna sin undervisning i tal-, läs- och skrivutvecklingen på olika sätt. Vi har fått goda kunskaper om hur detta synsätt kan omvandlas i praktiken. När det gäller frågeställningen om varför inte alla lärare arbetar utifrån en "helspråkssyn" menar de tillfrågade lärarna att det kan bero på okunskap, brist på fortbildning samt att det kan vara svårt att bryta "traditionella" mönster. Betydelse för läraryrket: Vi anser att en "helspråkssyn" i undervisningen påverkar lärarens roll i klassrummet. Istället för att läraren sitter inne med all kunskap och förmedlar denna till eleverna, utgår läraren från eleverna och låter dem styra vilken riktning undervisninge...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Med ett helt språk in i framtiden ­ en intervjustudie med sex lärare om en "helspråkssyn" i undervisningen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Med ett helt språk in i framtiden ­ en intervjustudie med sex lärare om en "helspråkssyn" i undervisningen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32446 [2024-05-09]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×