Elgitarrundervisningens dilemma

1606 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Vi är båda elgitarrister och verksamma gitarrpedagoger. Vi vill genom detta arbete söka svar på vad det finns för lämpligt undervisningsmaterial, som knyter samman gehör, musikteori och praktik på ett bra sätt. Vi vill även finna vilken den bästa vägen är för att förmå eleven att ta tillvara på sina musikaliska kunskaper och använda dem i ett praktiskt sammanhang. Det är svårt att hitta bra läromaterial till elgitarrundervisning och detta kan delvis bero på att elgitarren är ett så pass nytt instrument. Syfte: Vi ville hitta bra vägar för att sammanfoga gehör, musikteori och praktik i elgitarrundervisningen. Vi sökte även efter bra undervisningsmaterial som kopplar samman musikteori och praktik på ett bra sätt. Frågeställningar: Hur kan läraren stödja eleven i utvecklandet av förmågan att koppla samman sin gehörsmässiga och praktiska kunskap i musikutövandet? Hur finner vi bra läromedel för elgitarr att använda i vår framtida lärargärning? Material och metod: Vi använde oss av en kvalitativ intervjustudie samt analyserade utvald litteratur. De intervjuade informanterna var fyra gitarrlärare som arbetar på olika kunskapsnivåer. Vi arbetade både tillsammans och var för sig med kontinuerliga samtal om arbetets innehåll. Genom att hela tiden hålla varandra uppdaterade om vad vi hade skrivit, följde vi tillsammans arbetets utveckling och ventilerade åsikter om hur vi ville utforma arbetet. Resultat: De intervjuade lärarna använde läromedel efter undervisningens utformning. Tre av informanterna gjorde eget material och det tycker vi är en indikation på att det inte finns tillräckligt med material för elgitarr. Svaren skilde sig åt i frågan angående om det finns bra läromedel för gitarr på marknaden. Endast en av lärarna ansåg att det fanns tillräckligt med bra undervisningsmaterial för att täcka hans undervisningsbehov. Vi fann flera svar utifrån den litteratur vi läste och intervjuresultaten när det gäller att sammankoppla gehör, teori och praktik i undervisningen. Genom gehörsutlärning kan läraren välja att kringgå vissa musikteoretiska moment i undervisningen. Genom att ge en elev erfarenhet av att förstå något utifrån flera perspektiv kan eleven så småningom förstå helheten. När läraren lär ut ett nytt musikaliskt begrepp måste läraren återkomma till det i senare undervisning för att eleven inte ska glömma det. Eleven bygger vidare på sina befintliga kunskaper och skapar kognitiva scheman runt olik...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Elgitarrundervisningens dilemma

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Elgitarrundervisningens dilemma
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32447 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×