Autism och kommunikation - en kvalitativ intervjustudie med 7 pedagoger inom förskolan och särskolan

1753 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger säger sig möjliggöra för barn med autism och utvecklingsstörning, när det kommer till dessa barns kommunikationsmöjligheter och språkutveckling. Våra frågeställningar är: Hur arbetar pedagoger i olika verksamheter med barns kommunikation? Vad säger aktuell forskning om metoder som är att föredra när det gäller barn kommunikationsmöjligheter? Metod För att få en inblick i hur arbetet kan se ut i verksamheterna runt barn med autism och utvecklingsstörning valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer. Sju intervjuer är genomförda. Intervjuerna utgår ifrån frågeområden med få frågor, detta ger ett stort utrymme för öppenhet vad gäller informantens erfarenheter och känslor. För att få kunskap om metoder som är att föredra har vi studerat tidigare forskning inom området. Vi har läst och diskuterat litteratur som vi sammanfattat och redovisar i litteraturgenomgången. Resultat Informanterna har genom intervjuerna berättat om deras verksamhet och erfarenheter. Intervjuerna har berört barns språkutveckling och hur pedagoger möjliggör kommunikation för barnen. Alternativa kommunikationssätt förekommer i verksamheterna, såsom bildkommunikation, tecken, musik, skriven text etc. Något som de alla var överens om var att tydlighet och struktur är positivt för barnen. Även samarbetet runt barnet vad gäller skola, hem och habilitering är tydligt av vikt. Att utgå ifrån varje unikt barn och se till just det barnets förutsättningar och möjligheter uttalas av dem alla, och ses som en stor utmaning och viktig uppgift. Betydelse för läraryrket Barn med autism behöver en väl anpassad pedagogik. Pedagoger måste därför ha goda kunskaper om barnets funktionshinder och individuella begränsningar och förmågor. Studien presenterar en mängd olika kommunikationssätt som vi anser har be...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Autism och kommunikation - en kvalitativ intervjustudie med 7 pedagoger inom förskolan och särskolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Autism och kommunikation - en kvalitativ intervjustudie med 7 pedagoger inom förskolan och särskolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32452 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×