Ångbåtstrafiken på Luleälv: Luleälvens sista epok som betydande farled och en jämförelse med ångbåtstrafiken på Ångermanälven

1340 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsen behandlar ångbåtstrafikens historia på Luleälven, vilken spänner över en tidsrymd på ca 60 år från 1860-talet till tidigt 1920-tal. Syftet är att beskriva och utreda ångbåtstrafiken, samt vad som fanns före respektive efter. Det teoretiska resonemanget diskuterar kring vilka förutsättningar som är nödvändiga för att ett teknikskifte ska kunna ske inom en viss del av transportväsendet. Ångbåtstrafiken kom igång på riktigt när The Gellivara Company vid mitten av 1860-talet skulle bygga kanaler förbi de två stora forsar som fanns på Luleälven och behövde alternativ till de existerande transportalternativen. De tidigare transportalternativen var sommarlandvägar i jämförelsevis dåligt skick och älvbåtar, vilka framfördes med roddkraft. De förbättrade vattentransportmöjligheter som ångbåtstrafiken medförde visade sig så småningom vara avgörande för att ångbåtstrafiken blev kvar på älven, även sedan kanalprojektet hade misslyckats. Senare uppstod konkurrens när t.ex. Bodträskfors AB införskaffade ångbåtar och trafiken blev större. Som störst var ångbåtstrafiken kring skiftet mellan 1870-talet och 1880-talet då sju båtar samtidigt var i trafik på älven. Trafiken stagnerade successivt fr.o.m. 1890-talet till tidigt 1920-tal, då den sista ångbåten försvann. Orsak till varför ångbåtstrafiken försvann kan spåras i det faktum att järnväg till stor del hade byggts längs älven 1887 och en annan avgörande faktor var bilismen, som på allvar slog igenom på 1920-talet. Konkurrensen från det utvecklade landtransportväsendet var en direkt orsak till att trafiken försvann. I en jämförelse med ångbåtstrafiken på Ångerma...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ångbåtstrafiken på Luleälv: Luleälvens sista epok som betydande farled och en jämförelse med ångbåtstrafiken på Ångermanälven

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Ångbåtstrafiken på Luleälv: Luleälvens sista epok som betydande farled och en jämförelse med ångbåtstrafiken på Ångermanälven
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32705 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×