Hur bemöter pedagoger barns svar i matematiska dialoger i förskolan? ­ En fallstudie

1229 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning: Vårt syfte var att undersöka hur pedagoger i förskolan bemöter barns svar på en faktafråga i muntliga dialoger med matematiskt innehåll. De frågeställningar vi utgick från var hur pedagogerna ger muntlig respons på, och hur de resonerar kring sitt bemötande av, barns svar på en faktafråga i muntliga dialoger med matematiskt innehåll samt hur pedagogerna förhåller sig till barns sätt att resonera utifrån individuella erfarenheter relaterat till rätt och fel inom matematik. Fokus för vår studie var främst dialogen och inte det matematiska innehållet i sig. Vi genomförde en fallstudie där vi studerade två pedagoger genom observationer samt intervjuer. Genom observationerna kom vi fram till att pedagogerna bemöter barnens svar genom varierade former av respons. Responsen kunde utgöras av att pedagogerna bekräftade och dementerade barnens svar, att de ställde olika former av frågor samt att de visade ett, vad vi kallar, öppet bemötande. I intervjuerna menade pedagogerna att de inte ville fokusera rätt och fel svar, utan istället främst utgå från och bekräfta barnets sätt att tänka. I sitt bemötande förhåller sig pedagogerna medvetet till att barn bär med sig olika erfarenheter och de menar att det är viktigt att bygga vidare på det som barnen har med sig. Vi har kopplat våra resultat till lärandeteorier som konstruktivism och sociokulturellt perspektiv, samt till tidigare forskning. I diskussionen problematiserar vi vilka konsekvenser olika bemötanden kan ha för barnets förståelse och lärande. Varje form av bemötande, menar vi, kan få både negativa och positiva konsekvenser. Ett exempel på en didaktisk konsekvens av att pedagogerna bekräftar barns rätta svar kan vara att barnen då skapar ti...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur bemöter pedagoger barns svar i matematiska dialoger i förskolan? ­ En fallstudie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Hur bemöter pedagoger barns svar i matematiska dialoger i förskolan? ­ En fallstudie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=32728 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×